Hopp och en strimma ljus vill kyrkan vara närvarande med i vården om hela människan.

Sjukhuskyrkan - andlig vård i vården

Kyrkan finns också på våra sjukhus - tillgänglig för sjuka, anhöriga och personal.

Sjukhuskyrkor kan lätt nås från den gemensamma adressen www.sjukhuskyrkan.se.

Sjukhuskyrkan arbetar med andlig vård inom hälso- och sjukvården, vilket exempelvis innebär enskilda samtal, krisstöd vid akuta situationer samt gudstjänstfirande. Sjukhuskyrkan vänder sig till patienter, anhöriga och personal.

Ansvaret för Sjukhuskyrkan bärs av de lokala församlingarna i sjukhusens närområde. Sjukhuskyrkan finns på de allra flesta sjukhus i Sverige. Arbetet är ekumeniskt och innefattar olika kristna kyrkor och samfund. På många håll i landet är det framför allt Svenska kyrkan och de olika frikyrkliga trossamfunden som samarbetar inom Sjukhuskyrkan, men i storstadsregionerna finns också medarbetare från Katolska kyrkan och de ortodoxa kyrkorna knutna till arbetet.

Andakter på sjukhem och äldreboenden är en viktig del av diakonin.

Andakter på äldreboende

Andakterna är öppna för alla som vill vara med och dela gemenskapen med de äldre. Med församlingens diakon eller annan som ansvarig.

Personal i Östersunds sjukhuskyrka.

Östersunds sjukhus

Länk till vårt lokala sjukhus med uppgift om vem som arbetar där hur man får kontakt, gudstjänster och andra aktiviteter.