När två blir ett

Bröllop, Vigsel, ingå äktenskap, gifta sig... Vad du än kallar det så är en fest. Ett minne för livet.

Vigsel - att mena allvar

Att vigas eller ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans.
Vigselakten i sig är en symbolhandling där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet. Vi ber att kärleken alltid ska finnas mellan oss. Gud är kärleken och all kärlek har ytterst sitt ursprung i Gud. I människors kärlek till varandra anar vi också Guds kärlek.

Stor fest eller enkel högtid

Ett bröllop i sig måste inte alls vara stor och påkostad. Den är gratis för Svenska kyrkans medlemmar och kan i princip äga rum var som helst. Förutom brudparet behövs egentligen bara vigselförrättaren och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig.

Bröllop i kyrkan

En kyrklig vigsel sker oftast i kyrkan. Själva kyrkorummet förstärker stämningen av högtid och allvar. Någon gång kan det vara t ex i brudparets hem. Det finns en given ritual för Svenska kyrkans vigselakt. I samråd med musiker och präst kan paret komma överens om musik, sång och övrig utformning av akten. Vi vill gärna hjälpa Er att göra det så fint som möjligt. Boka tid för bröllopet i god tid. De flesta vill vigas på en lördag, men det går även bra att vigas på en vardag. Alla våra 10 kyrkor är lämpliga och trevliga vigselkyrkor. Församlingen har även ett antal brudkronor att låna ut.

Heligt förbund

Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften "inför Gud och i denna församlings närvaro", bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet. Att vigas i kyrkan med bön och Guds välsignelse stärker gemenskapen och samhörigheten. ordning för Vigselgudstjänst finns i Den svenska psalmboken.