Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop i Hörby församling

Vi behöver inte prestera något eller vara på något speciellt sätt för att ta emot dopet. Dopet är en gåva. Dopet är livets första fest!

Dopets välsignelse påminner oss om att vi är sedda och älskade. Guds ansikte är vänt till oss. Kyrkan och församlingen firar och gläds över att en människa döps. Genom dopet förs vi in i kyrkan och ingår i en större gemenskap: med Kristus, församlingen, och kyrkan i världen.

Här kan du läsa mer om dopet och vad man kan behöva tänka på vid ett dop.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

En kvinnlig präst och en liten flicka häller tillsammans vatten i en dopfunt. Två personer står bakom.

Planera ett dop

Ibland har man mycket i huvudet och det är inte alltid som man tänker på allt.

Ett litet utomhusdop i vintertid vid ett öppet vatten.

Vad är ett dop?

Ett litet barn har kommit till världen. Det vill vi gärna fira tillsammans med er - välkommen till dop!

En man och en liten flicka tänder ett dopljus i kyrkan.

Frågor och svar om dopet

Här får du svar på de vanligaste frågorna om dopet: