En kvinnlig präst och en liten flicka häller tillsammans vatten i en dopfunt. Två personer står bakom.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Planera ett dop

Ibland har man mycket i huvudet och det är inte alltid som man tänker på allt.

Ett dop kan vara en stor fest men det kan också göras mycket enkelt.

Börja fundera på detta

När ska dopet vara?
Vilken kyrka ska dopet vara i?
Vilka ska vara med?
Ska det vara en fest efter dopgudstjänsten? Var ska den vara, ska vi bjuda på något, behöver vi be om hjälp?
Vill du/ni ha faddrar och vem ska du/ni i så fall fråga?
Dopklänning: låna av församlingen, av släkten, av vänner, köpa eller sy?

Nu är det dags att kontakta pastorsexpeditionen:
boka dopet och ha ett samtal med prästen.

Samtalet med prästen

Svenska kyrkan utgår från sin kyrkoordning vid ett dop men det hindrar inte att man kan vara med och påverka. Har du önskemål om psalmer och musik, någon dikt som du vill ska läsas? Kanske vill du att någon du känner ska läsa eller sjunga?
Fundera och prata med prästen.

Barn är välkomna i gudstjänsten!

De får gärna röra sig i kyrkan, läsa en bok, rita, eller göra något annat. I de flesta kyrkona finns något för barnen men kanske har de en favoritbok eller ett gosedjur som de gärna vill ha med? Barnen kan också vara en del av dopet. De kanske kan hjälpa till att dela ut psalmböcker eller hälla upp dopvatten m.m. Tala med prästen om detta.

Dopdagen

Ta med ombyteskläder för barnet, och allt annat som ni kan behöva.
Tänk på de äldre barnen som är med vi dopet. Gör dem så delaktiga som möjligt. Berätta för dem i förväg vad som kommer att hända, är de redan döpta så prata om deras eget dop. Se till så att de sitter så de ser vad som händer. Kom gärna till kyrkan en stund innan så ni hinner gå runt och titta.
Vem ansvarar för familjens kamera? Ta gärna bilder efter gudstjänsten kring dopfunten, ha med dopljuset.
Dopgudstjänsten är en speciell stund, njut av den och koppla bort tankarna från allt annat. Känn att själva gudstjänsten bär alla som är där och att prästen är den som leder och ansvarar för gudstjänsten.

Beställa tid för dop

Det gör Du enklast genom att ringa pastorsexpedtionen,
tel: 0415-17550,
Dop sker oftast i eller i samband med gudstjänst i någon av våra kyrkor. De flesta brukar föredra någon viss kyrka. Om du är ute i god tid blir det lättare att tillgodose dina önskemål.

Hyra lokal

Församlingen lånar kostnadsfritt ut lokal till festen efter dopet.
Följande lokaler finns

• Hörby församlingshem (går ej att hyra för tillfället), Lyby församlingsgård (går ej att hyra för tillfället), S.Rörum, Svensköp, Västerstad, Långaröd (Växeln, 0415-17550)