Planera ett bröllop

Man kan inte tänka på allt, men låt oss hjälpa till med några saker.

• Minst en av er måste vara medlem i Svenska kyrkan.
  • Innan man kan gifta sig måste man ansöka om hindersprövning hos Skatteverket.
  • Det är alltid kul när man är flera och minst två vittnen behövs (kyrkan kan bidra med vittnen).
  • Boka vigseltid och kyrka i Hörby församling
    Ring till pastorsexpeditionen på  0415-175 50 och boka en tid till er stora dag.
  • Vad pratar man om på ett vigselsamtal?
    En kyrklig vigsel föregås alltid av ett vigselsamtal. Här bestämmer man med prästen hur man vill att vigseln ska se ut. Här är också det bästa tillfället att få svar på alla frågor och undringar. Samtalet kan man ha antingen i kyrkan eller hemma hos brudparet. I det senare fallet brukar man se till att ha ett extra möte i kyrkan för att gå igenom ceremonin på plats.
  • Brudkrona?
    Hörby församlingen har sju brudkronor att låna ut. Det kostar inget men en deposition på 500 kr lägges.
  • Det behöver inte kosta något.
    Så länge en av er är medlem är kyrka, vaktmästare, musiker och präst gratis. I en vigselgudstjänst ingår alltid frågor, löften, ringväxling, förbön, psalmer, bibelläsning och välsignelse. Utöver det kan man göra tillägg och variera vigseln på ett personligt sätt. Man kan till exempel formulera vigsellöftena med egna ord. De ska ge uttryck för bådas vilja att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer er åt.
  • Musik förgyller tillvaron
    Ibland vet man exakt vilken psalm man vill ha som ingångsmusik, ibland har man ingen aning. Prästen och kyrkomusikern kan hjälpa dig med förslag till musiken.

Festlokal

Våra församlingshem kan hyras för en efterföljande fest.
Alla är dock inte lika stora och det är endast tillåtet att servera alkohol i
Lyby församlingsgård.

Kontakt för bokning: