Rum för musik

Sedan flera år används Håslövs kyrka, ”katedralen på Söderslätt”, som musikkyrka. Kyrkans ljusa, höga valv erbjuder en enastående akustik för körsång, här står en Yamahaflygel, en 28-stämmig läktarorgel (Olof Hammarberg, Göteborg, 1946, renoverad av Mårtenssons orgelfabrik, Lund, 2000–2001) och en femstämmig kistorgel (Henk Klop, Garderen, Holland, 2005). Håslövs kyrka används särskilt under advent, jul och sommar för lite större konserter.

Den stämningsfulla Rängs kyrka har förutom ett Yamahapiano och en mindre kororgel också en läktarorgel på 24 stämmor (Krohns orgelbyggeri, Hillerød, Danmark, 1968). Orgeln renoverades 2003 av Tostareds kyrkorgelfabrik, varvid pipmaterial från den ursprungliga Rasmus Nilssonorgeln från 1881 togs tillvara. Också orgelns fasad är från 1881.

Sommartid används Stora Hammars gamla kyrka för musikkvällar av det lite mindre formatet. Bänkarna från 1600-talet var säkert bekväma när de en gång sattes in i kyrkan, men man sitter verkligen rakryggad i dem. Därför är musikstunderna i gamla kyrkan inte så långa. På sommaren står vår kistorgel i Stora Hammars gamla kyrka och kompletterar den lilla läktarorgeln från 1820-talet och ett digitalt piano.

Av våra fyra kyrkor är Stora Hammars kyrka i tätorten Höllviken den som de flesta boende i församlingen har kortast väg till. Här firar vi också de flesta av våra gudstjänster med regelbunden medverkan av körer och instrumentalister. Lunchmusik kan man lyssna till en torsdag i månaden.

När Kyrkans hus i Höllviken byggdes om 2007 tillkom den stora Linnésalen, som också blivit ett uppskattat spelrum för musiktillställningar av olika slag: operaaftnar, musikföredrag, körkonserter etc. 2008 inköptes en ny Bösendorferflygel till salen.