Gudstjänster och kyrkliga handlingar

Här hittar du information om när du kan fira gudstjänst i Höganäs församling, men också information om de kyrkliga handlingarna dop, konfirmation, vigsel och begravning

Gudstjänsten är en fundamental del av kyrkan. I gudstjänsten får man tid med Gud. Allt i den syftar till och främjar det personliga mötet med honom. I den stunden får man ta emot tankar, kunskap och kraft att leva på under veckan som kommer, den kan ge oss stillhet och perspektiv livet. Gudstjänsten är också en stund av gemenskap med varandra, människor emellan.

Återkommande gudstjänster

En av kyrkans grundläggande uppgifter är att fira gudstjänst. Vår längtan är att varje gudstjänst skall engagera, beröra, glädja, trösta och utmana. I Höganäs församling firar vi en rad olika gudstjänster varje vecka.

Kommande söndag

Här kan du se kommande söndags tema och texter.

Dop

Välkommen till världen och till dopet. Dopet är en högtid - både för den som döps och för familj, vänner och församling. I centrum för dopet står samhörigheten med Gud, både här och i himlen.

Konfirmation 2023/2024

Konfirmationen är en möjlighet att uppleva något nytt. Att tillsammans med andra ungdomar upptäcka och fundera mer på vad livet innebär. Anmäl dig nu!

Vigsel

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken. 1 Kor 13:13

Begravning

Vi håller begravningsgudstjänst för att säga farväl, överlämna en människa till Gud och säga tack. Men begravningsgudstjänsten är också något att hämta kraft ur.

Musik vid kyrkliga handlingar

Vill du ha inspiration i val av musik till dop, bröllop, begravning eller bara lyssna på fin musik handplockad av Svenska kyrkan? Spana in Svenska kyrkans Spotify-konto med massa spellistor till livets alla tillfällen. Församlingens musiker tar gärna emot önskemål om särskild musik och har stor erfarenhet av att spela olika slags musik vid livets alla tillfällen.