Himmelsfärdskyrkan och församlingshemmet

Välkommen till Höganäs församling. Himmelsfärdskyrkan och församlingshemmet Himlagård hittar du på Kyrkplatsen 3.

Välkommen till Himmelsfärdskyrkan och Himlagård

Höganäs församling innefattar centralorten Höganäs och omges av Brunnby församling ute på Kullen i nordväst och Kulla pastorat i öst och syd. Himmelsfärdskyrkan är Höganäs församlings enda kyrka. Den byggdes på 30-talet när orten växte och den dåvarande bruksförsamlingens kyrka inte räckte till. Här kan du delta i gudstjänster, njuta av konserter och komma in, tända ljus och bara vara. Med sitt ljus, sin rymd och sin stilrena design är den en plats för tillbedjan, lugn och gemenskap. Under kontorstid är kyrkan givetvis öppen. Är porten stängd är du välkommen in genom församlingshemmet.

Himlagård kallar vi vårt församlingshem. Här finns mycket av pulsen i församlingslivet, här möts människor i alla åldrar och livssituationer. Byggnaden står i direkt anslutning till kyrkan, vilket gör det enkelt att fortsätta gemenskapen med kyrkkaffe, dop- och vigselfester och minnesstunder efter begravningar. Det är också här personalen har sina kontor. Under 2019/2020 byggdes församlingshemmet ut med ca 400kvm, med bland annat en körsal, nya barnlokaler och en härlig vinterträdgård. Ett stort trädäck byggdes och en trädgård anlades för att göra utomhusmiljön mer användbar och tilltalande.

I samband med kyrkliga handlingar såsom dop, vigsel, konfirmation och begravning går det att låna församlingshemmet kostnadsfritt för att fortsätta firandet. Detta bokas när ni bokar in den kyrkliga handlingen, antingen direkt med expeditionen eller genom begravningsbyrån vid begravning.

Höganäs församlings historia

Höganäs har en historia som präglas av industriell utveckling. Upptäckten av stenkol och lera förvandlade Höganäs fiskeläge till ett industrisamhälle. Höganäs bestod först av två centrum, ett för fiskeläget i väst och ett för gruvområdet i öst, som sedan kom att växa samman. På 1850-talet, efter bildandet av Höganäsbolaget, bildades Bruksförsamlingen för bolagets anställda. Bruksförsamlingen höll till i en byggnad på Höganäs övre, som tidigare fungerat som väveri och spinnhus. Denna byggnad invigdes som kyrka den 7 maj 1854 och samma dag invigdes en ny kyrkogård öster om samhället, samma kyrkogård som tillhör församlingen än idag.

Vid årsskiftet 1918/19 upphörde Bruksförsamlingen och i samma veva bröt sig en del av Väsby församling ur sin församling. Tillsammans bildade dessa två grupper Höganäs församling. Det väcktes en önskan om ny kyrka i stadens mitt och drivande i frågan var kyrkoherde Ragnar Thomaeus och kyrkvärd Carl Norrthon. Professor Ivar Tengbom, känd för bland annat Stockholms konserthus, anlitades som arkitekt och kyrkan, som stod klar Kristi Himmelsfärdsdag 1934, fick namnet Himmelsfärdskyrkan.

Under många år hade Höganäs församling sitt församlingshem i en fastighet på Götagatan. I fastigheten fanns en stor samlingssal, kontor, barnlokaler m.m. men behovet av ett riktigt församlingshem ledde till tankar på att bygga ett nytt som skulle vara sammanbyggt med kyrkan. Bygget påbörjades i början av 90-talet och 1995 stod det klart.

Under våren 2014, i samband med kyrkans 80-årsjubileum, gjordes en stor och välbehövlig renovering av kyrkans interiör. Väggarna tvättades och målades om, golvet av handslaget tegel från Höganäs rustades upp och altartavlan restaurerades. Under det halvår som kyrkan var stängd användes stora salen i församlingshemmet som gudstjänstlokal. Återinvigningen av kyrkan skedde som sig bör på Kristi Himmelsfärdsdag.

2019 fyllde Höganäs församling 100 år med stort firande. Lokalhistorikern och kyrkvärden Torbjörn Gerward författade en skrift om församlingens historia som går att köpa i församlingshemmet.

Ett urval av föremål du kan se i kyrkan

Altartavlan är målad på duk av Gunnar Torhamn. Huvudmotivet är himmelsfärden. På vänster sida framställs Ordet, Förlåtelsen och Dopet, och på höger sida Bönen, Helbrägdagörelsen och Nattvarden.

De åtta takkronorna är gjorda efter ritning av Tengbom och är tillverkade i trä med förgyllning av 23 karats guld. I kronornas topp finns sexuddiga stjärnor, grekiska kors och ankare.

Glasmålningarna i dopkapellet är gjorda av Hugo Gehlin och föreställer Jesu dop, hans förkunnelse, korsfästelse och uppståndelse med de fyra evangelistsymbolerna överst och de 12 apostlarna utmed sidorna. Målningarna är en gåva från kapten Carl Norrthon.

2009 firade kyrkan 75 år och fick då dopträdet vid ingången till dopkapellet som jubileumsutsmyckning. Trädet är skapat av smideskonstnären Lars-Otto Lindskog. Årets dopbarn får sina dopänglar upphängda i trädet i samband med dophögtiden.

Längs långskeppets sidor hänger ljusreliefer tillverkade i keramik och metall av Stig Carlsson. De var gåvor till kyrkans 50-årsjubileum 1984. Varje relief bär olika symboler, som till exempel ankaret som står för hopp.

Dela dina minnen

Himmelsfärdskyrkan fyller 90 år och vi vill ta del av minnen från kyrkan.