Höganäs kyrkogård och kapell

Höganäs församling

Administration kyrkogård & begravning

Mer om Höganäs kyrkogård

Adress: Kyrkogårdsgatan 20, Höganäs. Expeditionens öppettider är vardagar kl. 11.00-12.00

Vi hjälper dig gärna med att

• beställa skötsel eller iordningsställande av en gravplats
  • utse gravplats
  • anmäla innehavare till en gravplats
  • återlämna en gravplats
  • få hjälp med att finna en specifik gravplats

För att boka tid för en gravsättning, kontakta församlingsexpeditionen:
Tel. 042-36 21 80

Gravskick på höganäs kyrkogård

På Höganäs kyrkogård finns ett flertal gravskick. Här följer en kort beskrivning av de olika gravskicken. Har du frågor är du välkommen att kontakta kyrkogårdsexpeditionen.

Askgravplats

Efter kremering begravs stoftet i den gemensamma askgravplatsen. Varje plats i askgravplatsen kan rymma högst fyra urnor, vilket gör det möjligt för anhöriga att begravas tillsammans. Närmast anhörig har gravrätt på 25 år med rätt till förlängning. En engångskostnad för namnskylt och skötsel tillkommer per urna på platsen. Kyrkogårdspersonalen står för all skötsel av askgravplatsen. Blommor och ljus placeras på avsedd plats. Anhöriga inbjuds att närvara vid urnsättningen.

Askgravlund

Efter kremering begravs stoftet i den gemensamma askgravlunden och en namnskylt fästs på en gemensam sten. Kyrkogårdspersonalen väljer plats för nedsänkning av stoftet. En engångskostnad tillkommer för namnskylt och skötsel. Kyrkogårdspersonalen står för all skötsel av askgravlunden. Blommor och ljus placeras på avsedd plats. Anhöriga inbjuds att närvara vid urnsättningen.

Urnlund

Efter kremering begravs stoftet på en mindre enskild gravplats. Närmast anhörig har gravrätt på 25 år med rätt till förlängning. Gravrättsinnehavaren ansvarar för skötseln. Det går också att köpa skötseltjänst av kyrkogården.

Kistbegravning (jordbegravning)

I direkt anslutning till begravningsceremonin sänks kistan ner på enskild gravplats. Gravplatsen utses av anhöriga tillsammans med kyrkogårdspersonal. Närmast anhörig har gravrätt på 25 år med rätt till förlängning. Gravrättsinnehavaren ansvarar för skötseln. Det går också att köpa skötseltjänst av kyrkogården.

Minneslund

Efter kremering begravs stoftet på anonym plats i den gemensamma minneslunden. I minneslunden finns ett gemensamt minnesmärke för dem som begravts där. Det finns inga personliga minnesmärken. Kyrkogårdspersonalen står för all skötsel av minneslunden. Blommor och ljus placeras på avsedd plats. Anhöriga närvarar ej när stoftet begravs.

Familjegrav

I en familjegrav begravs familjemedlemmar på samma gravplats. En familjegrav kan innehålla kistor och/eller urnor, beroende på gravplatsens storlek. Närmast anhörig har gravrätt på 25 år med rätt till förlängning.Gravrättsinnehavaren ansvarar för skötseln. Det går också att köpa skötseltjänst av kyrkogården.

Gravskötsel
Kontakta kyrkogårdsförvaltningen för aktuella priser och beställningslista för våra skötseltjänster.

Om kyrkogården

Höganäs kyrkogård ligger så långt österut du kan komma i Höganäs tätort och anlades i samband med ett Höganäs bruksförsamling bildades 1854. Etapp två kom till med koleraepidemi 1873. Dessa två etapper är den gamla delen av kyrkogården med de stora vackra ekarna och bokarna som ger en vacker, fridfull och historisk inramning.

Den nyare delen av kyrkogården kom till i och med att Höganäs blev egen församling 1919. Här finns tydliga kvarter för både urngravar och kistgravar. Kvarteren ligger vackert inramade med olika häckplanteringar. Centralt ligger minneslunden från 1964 ritad av trädgårdsarkitekten Sven-Ingvar Andersson. Den ellipsformade lunden påminner om den stora handen människan får vila i efter uppbrottet från detta jordeliv.

Kyrkogårdskapellet invigdes 1956 och hyser de flesta begravningsgudstjänsterna i församlingen. Kapellet är också godkänt för borgerliga ceremonier samt för andra trosinriktningar. Ett bårtäcke skapat av textilkonstnärinnan Katarina Röjgård finns tillgängligt i kapellet.

Under 2019 anlades en retreat- och kulturstig på kyrkogården. Längs denna stig finns anlagda stationer med sittplatser och korta bibelverser utifrån kyrkoårets teman. Här kan besökare stanna upp en stund för bön och eftertanke, eller bara slå sig ner och betrakta kyrkogårdens natur. På kyrkogården finns också ett antal så kallade kulturgravar som fått en QR-kod. Genom att skanna koden med sin smartphone får besökare lyssna till berättelser om personer som ligger begravda just där.

Spännande invånare på kyrkogården

Här trivs både svampar och fåglar

Karta över kyrkogården

Här nedan finns en karta över kyrkogården med de olika kvarteren. Den visar också retreat- och kulturstigens sträckning och var de olika stationerna är placerade. Du kan även ladda ner kartan som en PDF här: Karta över Höganäs kyrkogård