Två svartklädda personer sitter och samtalar.

Samtal med präst och diakon

När livet är svårt kan du behöva prata med någon. Hör av dig till Svenska kyrkan när du vill prata med en präst eller en diakon. Du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan, och det kostar ingenting. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

Med en präst eller diakon kan du prata om allt

Samtal med en präst eller en diakon i Svenska kyrkan kallar vi ofta för själavårdssamtal. För präster och diakoner är tron på Gud självklar, men du behöver inte tillhöra Svenska kyrkan eller vara troende. Du får – men behöver inte – prata om Gud, läsa Bibeln eller be när du talar med en präst eller diakon. Präster och diakoner har tystnadsplikt.

Kanske vill du bikta dig. Bikt innebär att du får du ta emot Guds förlåtelse och du får hjälp att förlåta dig själv för något som tynger dig.

Hörby församlings präster och diakoner finns till för dig. Kontakta dem gärna för samtal om stort och smått!

Helena Tomelius, präst
0415-175 54

Håkan Lindberg, präst
0415-175 53

Fredrik Lagerstam, präst

Maria Gruber, präst
0415- 77 52 11

Olof Sandström, präst
0415-175 51

Magnus Lennartson, diakon
0415-175 52

Maria Jönsson, diakon
0415-175 57

Marta Engström Nilsson, diakon
0415-175 77

Vid övriga frågor, ring gärna 0415-175 50 eller maila: hoerby.forsamling@svenskakyrkan.se

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

En kvinna i stickad tröja talar teckenspråk mot kameran.

Samtalsjour för döva via bildtelefon

Svenska kyrkans nationella jourtelefon på teckenspråk har ett uppehåll under våren.

Klicka på knappen om du behöver lämna sidan snabbt. Då hamnar du på Google istället.

Läs mer om lämna-knappen.