Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Det vanliga är att man först tar kontakt med en begravningsbyrå.
Denna hjälper till med att boka tid för begravningen.
Här kan man också föra fram önskemål om musik och eventuella solosånger etc.

Tacksägelse
Tacksägelse över avliden församlingsbo som var medlem i Svenskak kyrkan, alternativt haft en kyrklig begravning hålls normalt vid gudstjänsten närmaste söndag efter begravningen. När namnet läses upp tänder en kyrkvärd ett ljus framme i koret, klockringning sker och vi får överlämna den döde i Guds händer och tacka för vad den avlidna fått betyda för oss.

Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Begravningen
Kyrkliga begravningar kan anordas i alla våra kyrkor och kapell, medans borgerliga begravningar hänvisas till Skogskapellet i Hagfors. Begravningsakten planeras tillsammans med präst eller borgerlig förättare.

Lokaler:
I Hagfors pastorat finns 2 begravningkapell och 4 kyrkor, till de ingår Skogskapellet i Hagfors, N.Råda kapell, Sunnemo kyrka, Gustav Adolfs kyrka, N.Råda kyrka och Hagfors kyrka. Vi har även 4 församlingshem som ligger i anslutning till kyrkorna som utlånas till minnesstund i samband med kyrklig begravning.

Levande ljus i kyrkan

Att mista någon man tycker om gör ont. Och just i den stunden ställs man inför allt det praktiska med en begravning. Såväl din församling som begravningsbyrå kan vara till stor hjälp med den praktiska delen så att du får tid och ork att sörja.

Grav och minnesplatser

I Hagfors pastorat erbjuder vi idag fyra olika begravningsskick. Nedan kan du läsa vad de olika gravskicken innebär.

Begravningsplats med en rad av gravstenar som alla har färgsprakande blommor. Solen skiner.

Gravskötsel och service

Här finns information om priser och vad som ingår i ett gravskötselavtal.