Foto: Linda Mickelsson/IKON

Dop, Konfirmation, Vigsel, Begravning

Här finns information om alla kyrkliga förättningar.

Dop

Dopet är en gåva: ett synligt tecken på Guds kärlek och omsorg om oss. Dopvattnet påminner om att vi hör ihop med varandra och med allt levande. Vatten är ju nödvändigt för allt liv! Dopet är som en inträdesbiljett till en gemenskap med Gud i den världsvida kyrkan– en gemenskap som kan börja tidigt eller sent i livet. Oavsett när, så är dopet beviset på att Gud älskar oss och vill leva med oss!

Vigsel

Er kärlek skall vara uppriktig. Avsky det onda, håll fast vid det goda. Visa varandra tillgivenhet. Överträffa varandra i ömsesidig aktning. Gläd er med dem som gläder sig och gråt med dem som gråter. (Rom:9-10, 15)

Kors i en silverdroppe, med karbinhake.

Köp dopsmycken i Svenska kyrkans webbshop

Silverdroppe med kedja. Droppen är 21 x 32 mm. En spegling av kors i vattendroppe. Något kupad i formen. Äkta blank silver. Kedjans längd 45 cm.

Gula och röda tulpaner mot blå himmel.

Förändra liv med en minnesgåva

Hedra någon som betytt mycket för dig samtidigt som du förändrar liv för människor som lever i utsatthet i världen. Med din minnesgåva bidrar du till Act Svenska kyrkans viktiga arbete.