Begravningsverksamhet -Kyrkogårdsförvaltning

Här finns information från kyrkogårdsförvaltningen, begravningsverksamhet och om våra kyrkogårdar, skötsel och service. Vi handhar begravningsverksamhet och skötselservice i Hagfors, Norra Råda, Gustav Adolf och Sunnemo.

Kontaktuppgifter till Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen att kontakta oss med dina frågor.

Våra ordinarie öppetider och telefontider är:
Måndagar 9.30-11.00
Tisdagar 13.30-15.00
Onsdagar 9.30-11.00

Besöksadress: Kyrkogårdsvägen 2,  Hagfors
Du kan också maila ditt ärende till  hagforspastorat.kgf@svenskakyrkan.se

Brev skickas till:
Kyrkogårdsförvaltningen
Uddeholmsvägen 2
68330 Hagfors

Foto av ingången till urngravskvarteret på Sunnemo kyrkogråd. På bilden syns en fontän innanför en grönskande thujallé
Foto: Madeleine Ljunglöf

Kyrkogårdsförvaltningen söker gravrättsinnehavare.

Vi uppdaterar gravregistren och grönskyltar de gravar som saknar aktuella uppgifter.

Begravningsplats med en rad av gravstenar som alla har färgsprakande blommor. Solen skiner.

Gravskötsel och service

Här finns information om priser och vad som ingår i ett gravskötselavtal.

Kartor över våra kyrkogårdar

Här finner ni kartbilder över våra kyrkogårdar som nedladdningsbara pdf:er.

Grav och minnesplatser

I Hagfors pastorat erbjuder vi idag fyra olika begravningsskick. Nedan kan du läsa vad de olika gravskicken innebär.

Någon sänker ner en urna i marken på en gravplats.

Urnnedsättning i grav eller askgravlund

När askan/urnan efter er närstående har kommit till oss på kyrkogårdsförvaltningen, skickar vi ut ett meddelande till den som är angiven som närmast anhörig att det nu går bra att boka tid för gravsättning.

Information om gravrätt och att vara gravrättsinnehavare

Gravregister skall föras av den som förvaltar en allmän begravningsplats.  Det är bara de som är antecknade som innehavare i gravregistret som kan utöva gravrätten, och till gravrätten finns både rättigheter och skyldigheter:

Provtryckning av gravstenar

Löpande provtryckning av gravstenar på våra kyrkogårdar har skett under 2019, och berörda gravrättsinnehavare har blivit meddelade. De gravstenar som efter uppmaning inte åtgärdas kommer att läggas ner.

Bevarandeplan för kyrkogårdarna i Hagfors pastorat, 2020

Inventering och text: Lina Rosell, Antikvarietjänst Eld & Forsberg AB Foto där inte annat anges: Lina Rosell, Antikvarietjänst Eld & Forsberg AB.

Foldern ”Om begravning” har  tagits fram av Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation. Den riktar sig till alla som har frågor om hur begravningar går till i Sverige. Den förklarar vad begravningsverksamheten är och vad som ingår i begravningsavgiften.

I mitten av foldern finns ett avsnitt som heter ”Mina önskemål”. Tanken är att man där kan berätta hur man önskar sin egen begravning, som ett stöd för anhöriga.
Nedan har du möjlighet att ladda ner foldern, skriva ut och spara.