Artikel och bild från när Kyrkcentrum invigdes 1 september 1980
Foto: Sofi Sandström

Historien om Kyrkcentrum

Så började det.... År 1980 bildades en kommitté i Övergrans kyrkliga samfällighet, det hette vi innan vi blev Håbo pastorat. Kommittén kom till för att utreda behovet av nya lokaler.

29 augusti 1985 i Enköping kunde man läsa.. I helgen invigdes en ny kyrka i Bålsta.

Kommitteén satte igång med ett omfattande arbete. Fyra arkitektfirmor lämnde in förslag på ritningar och modeller. Dessa ställdes ut på Stiftsgården Breidagård utanför Uppsala. När samtliga röstat på de förslag som inkommit visade det sig att alla röstat på samma förslag "Böjt i trä". Förslaget var inlämnat av Arosgruppen i Uppsala med Jan-Ove Fågelberg som huvudarktekt.

Uppdraget att bygga Kyrkcentrum föll på företaget SIAB. Bygget gick planenligt och det blev dags att fundera på inredning. Studiebesök gjordes på flera platser för att samla idéer och inspiration.

En ny tävling utlystes. Denna gång gällande altartavlan i Magdalenasalen. Vinnare blev konstnären Olof Hellström från Uppsala med förslaget "Kristus är livets träd".

Den 1 september 1985 var det invigning. Ärkebiskop Bertil Werkström bankade
tre gånger med sin kräkla på kyrkporten och Kyrkcentrum
fylldes till sista plats.

Text: Sofi Sandström

Från första advent 2018 heter hela huset Magdalenakyrkan.