Foto: Kristina Bergqvist

Svenska kyrkan på Klimatscenen under Bokmässan 2022

Nyhet Publicerad Ändrad

Här kommer vi att presentera scenprogram så fort de blir klara. Fri entré för alla med vanlig entrébiljett till mässan.

I och med Bokmässans tema klimatkrisen, finns det en speciell scen där ett stort antal scensamtal som fokuserar på detta ämne kommer att äga rum. Här medverkar författare, forskare, politiker och aktivister.

Naturens rättigheter – att skapa fred med jorden

Seminarietid: fredag 23/9 kl 14–14.45

Plats: D-hallen

När naturens rättigheter blir lag påverkas alla samhällsområden i en mer miljömedveten riktning. Att värna naturen genom ekopedagogik betyder att inta en utgångspunkt där jordens förutsättningar för överlevnad är lika viktiga som människans rättigheter. Så vad innebär det i praktiken? Och hur kan ett delvis nytt tankesätt leda till bättre samklang med jordens ekosystem, i stället för en total dominans från människans sida.

Ett samtal med Ingrid Berg, ekopedagog och folkbildare, Martin Hultman, docent i vetenskaps-, teknik- och miljöstudier på Chalmers och Pella Thiel, ekolog och grundare av End Ecocide Sweden. Moderator: Michael Nausner, forskare Svenska kyrkan.

Språk: Svenska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan