Foto: Kristina Bergqvist

Svenska kyrkan medverkar på Frihamnsdagarna 2022

Nyhet Publicerad Ändrad

Frihamnsdagarna i Göteborg är en demokratisk mötesplats öppen för allmänheten som äger rum 25-27 augusti 2022. Här kan ni läsa mer om våra seminarier.

Svenska kyrkan är på plats för att prata om existentiell hälsa, papperslöshet och mycket annat av allt det kyrkan gör och står för. Svenska kyrkan är en aktiv del av civilsamhället och vill vara en tydlig röst med den profil vi har och samverka med andra i möten som bidrar till det goda, öppna samhället.

Torsdag 25 augusti

Kl 13.50 - 14.30

Plats: Svenska kyrkan Fadime (paviljong 1)

Existentiell hälsa - Livsverktyg för hela livet

Utifrån Anders Rosengrens bok, Hela livet, samtalar författaren och Birgitta Lönnebo om vad existentiell hälsa är och risken med att ständigt nya hälsoråd kan bidra till ökad stress. Ett samtal om hur de stora livsfrågorna kan vävas samman med små konkreta tips för att vi lättare ska kunna hantera vardagen.

Moderator: Birgitta Westlin

Frihamnsdagarna 2022 Foto: Emma Larsson Ragnhild Lennblad Erika Jönsson

Medverkande:

Anders Rosengren, läkare och professor i molekylär medicin, Göteborgs universitet  och författare till boken Hela livet.

Birgitta Lönnebo, organisationskonsult, leg. psykoterapeut, diakon och socionom, tidigare chef för S:t Lukas i Göteborg.

Moderator:  Birgitta Westlin, präst i Svenska kyrkan, Lundby församling, Göteborg

Kl 15:00 – 16:00

Samtal fortsätter

Delta i ett samtal utan särskilda förkunskaper, och där du får prata till punkt om det seminarium du precis lyssnat till. Håll utkik efter skylten ”Samtal fortsätter”.

Samarrangör: Sensus

Fredag 26 augusti

Kl 13.00-13.40

Plats: Svenska kyrkan Fadime (paviljong 1)

Papperslöshetens villkor – om vardagen att leva som papperslös i Sverige

Ett samtal utifrån hur vardagen ser ut för de som lever som papperslösa i Sverige. Samtalet tar sin utgångspunkt i utställningen ”I slutet av dagen – alla är människor.” som bygger på djupintervjuer med nio personer som lever i papperslöshet.  Den har visats i Fässbergs kyrka i Mölndal och i Borås.

Medverkande:

Sarah Philipson Isaac,  doktorand i sociologi vid Göteborgs universitet

Martin Nyman,  chefsjurist på Asylrättcentrum

Inger Awenlöf Ehrstedt, diakon i Svenska kyrkan i Mölndal

Anders Stenbäck, präst och ansvarig för migrationsfrågor på Göteborgs stift, Svenska kyrkan