Foto: Olle Jonsson

Ögonblick Streetfoto-utställning

Nyhet Publicerad Ändrad

Grand Passage, Kungsgatan 47-51, Göteborg. Öppet torsdagar, fredagar 14-18, lördagar 11-15 till och med 7 april 2018 (ej långfredag och påskafton). De fotografer som medverkar i utställningen är P-O Alfredsson, Stefan Berg, Agneta Dellefors, Olle Jonsson, Jan Kwarnmark, Måns Langhjelm och Rolf Söderberg.

Ögonblick är en fotodokumentation av Göteborgs innerstad som pågår under åren 2010 – 2109 för att säkerställa att bilder bevaras åt eftervärlden. Under tre veckor pågår en utställning med aktuella och nytagna fotografier från centrala Göteborg, där ni är varmt välkomna att titta in och betrakta fotografernas talande bilder av Göteborg idag.

Vandring Foto: Stefan Berg

Ögonblick är ett samarbete mellan Göteborgs stadsmuseum, Göteborgs-Posten, Innerstaden Göteborg och Svenska kyrkan.

Projektet syftar till en långsiktig fotodokumentation av Göteborgs innerstad. Kyrkan har funnits i stadens centrum sedan grundandet. Stadsmuseet behöver ständigt komplettera sin fotosamling, pressfotografernas arbete behöver synliggöras och Innerstaden Göteborg söker ständigt nya och intressanta grepp att arbeta för en positiv utveckling inom Vallgraven. Tiden för projektet har satts till unika 100 år för att under den tiden följa innerstadens utveckling och förändring.

Initiativet till projektet Ögonblick togs år 2010 av Mikael Ringlander, som är präst och projektledare för Kultursamverkan Svenska kyrkan. Med en bakgrund som pressfotograf känner han bildens betydelse och möjlighet att skildra förändring och förvandling.

Picnic Foto: Agneta Dellefors

Under åren 2011-2013 publicerades tre skrifter som ett led i projektets strävan att nå Göteborgare, som även på andra sätt skall kunna återupptäcka de mest centrala delarna av Göteborg, den ursprungliga porten i väster.

År 2015 knöts till projektet utvalda ”gatufotografer” som dokumenterar stadslivet i centrala Göteborg. Dessa, tillsammans med två GP-fotografer, bidrog inför Bokmässan 2017 till en utställning av nytagna fotografier från åren 2015 till 2017.

De deltagande gatufotograferna är Olle Jonsson, Rolf Söderberg, Jan Kwarnmark, Agneta Dellefors och P-O Alfredsson. Från GP medverkar Måns Langhjelm och Stefan Berg.

Utställningen finns till utlån och består av 33 bilder monterade på skivor med måtten 70x50 centimeter.

Eggers Foto: Måns Langhjelm