Foto: Malin Sellman

Mission in Return – Konst från Rorke’s Drift, utställning i Göteborgs domkyrka

Nyhet Publicerad

19 september - 21 november 2020. Utställningen planerades som en del i Svenska kyrkans satsning på temalandet Sydafrika under Bokmässan 2020. På grund av coronasituationen är fokuset på temaland framflyttat, men denna utställning går att genomföra. Varmt välkomna!

Sydafrikanska Rorke’s Drift Art Centre startades 1962, och redan från start arbetade Sydafrika och Sverige tätt tillsammans för att driva och utveckla centret. Den utställning som nu visas i domkyrkan i Göteborg är en del av ett samarbete som pågått sedan 2015 mellan Konstnärernas Kollektiv Verkstad i Bohuslän (KKV-B), Indonsa Art Centre, och Rorke’s Drift Art Centre. De utställda föremålen kommer från tidigare samlingar. Konstnären Malin Sellman har varit en drivande kraft för att få utställningen på plats.

Kom till domkyrkan och se fantastiskt vackra och färgsprakande gobelänger i handspunnen ull, korgar flätade i gräs och wire, målningar, keramik, textiltryck och grafik – allt utfört av konstnärer vid Rorke’s Drift i Sydafrika och Ulundi Art Centres i Ulundi.

Rorke´s Drift Foto: Malin Sellman

Domkyrkan i Göteborg

Vernissage lördag 19 september kl. 13.00.

Utställningen pågår till 21 november.

I samarbete med Göteborgs domkyrkoförsamling och Artists Exchange North-South

Rorke´s Drift Foto: Malin Sellman