Foto: Kristina Bergqvist

Judit Kiros vinnare av Sveriges Radios Lyrikpris! Lyssna till henne på litterära gudstjänsten om fantasins kraft som sändes från Bokmässan.

Nyhet Publicerad Ändrad

Medverkande författare är John Sjögren och Judith Kiros. Med musik av Angeluskören och Cecilia Sandgren från Halmstad och nya tonsatta dikter av Lotta Fång, under ledning av kyrkoherde Lars Björksell.

Här kan ni lyssna till den litterära gudstjänsten i Sveriges Radio där Judit Kiros medverkar.

Lyssna till Sveriges Radios intervju med Judit Kiros efter vinsten.

Läs mer om övriga nominerade författare och juryns motiveringar.

Judit Kiros bok Det röda är det gränslösa belönades även med Svenska Dagbladets litteraturpris 2023. Boken utgår från Julian av Norwich, som på 1300-talet skrev den första boken författad av en kvinna.

Mer information om boken och författaren finns på Albert Bonniers Förlag.

Seminarietid och första sändningstid: söndag 1/10 2023 kl 11–12
Del av Bokmässans seminarieprogram

Litterär gudstjänst om fantasins kraft

Fantasins kraft och betydelse går som en röd tråd genom människans tillvaro. Det gäller inte minst det kristna budskapet, där nya sätt att berätta ger nya ingångar till de djupa frågorna. I Jordens sång – essäer om Tolkiens tankevärld funderar John Sjögren på de filosofiska motiven i berättelserna om Midgård och i diktsamlingen Det röda är det gränslösa utgår Judith Kiros från den kvinnliga eremiten och mystikern Julian av Norwich medeltida uppenbarelser.

Med musik av Halmstads församlings Angeluskören under ledning av Cecilia Sandgren, med nya tonsatta dikter av Lotta Fång. Gudstjänsten leds av Lars Björksell, kyrkoherde Halmstads församling.

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan, Albert Bonniers förlag och Fri Tanke

Möjlighet till signering av böckerna efter gudstjänsten (direkt utanför)