Foto: Kristina Bergqvist

Litterär gudstjänst med tema klimatkrisen: En enda planet. Lyssna på SR P1 Repris 5 mars 2023

Nyhet Publicerad Ändrad

Sändes söndagen den 25 september kl. 11.00 - 12.00 från Bokmässan och finns nu att lyssna till på SR P1. Medverkar gör författarna Patrik Svensson och Johanna Nilsson samt Mikael Wiehe med musiker och kören Kärlekör från Halmstad. Under ledning av Lars Björksell.

Klimatkrisen påverkar oss alla, från det lokala perspektivet till det globala. Den är vår tids ödesfråga och att snabbt vända utvecklingen är en grundförutsättning för många arters överlevnad – inte minst vår egen. Klimatläget sätter också sin prägel på litteraturen, vilket tydliggörs i samtal med två författare och läsning ur deras aktuella böcker.

Patrik Svensson läser ur essäsamlingen Den lodande människan – havet, djupet och nyfikenheten och Johanna Nilsson ur romanen Ängeln på Rival.

Med musik av Halmstads församlings Kärlekör under ledning av Stefan Ljungberg och artisten Mikael Wiehe, ackompanjerad av Anders Pettersson på gitarr och Christer Karlsson på klaviatur.

Gudstjänsten leds av Lars Björksell, kyrkoherde Halmstads församling.

Språk: Svenska

Lokal G3 på våning 2.

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan, Albert Bonniers förlag och Historiska Media