Kulturdagarna 2015

Nyhet Publicerad Ändrad

Kyrkans kulturdagar är göteborgsförsamlingarnas arrangemang i kyrkor och församlingshem under den vecka Bokmässan pågår. Författarbesök, konserter, poesiläsning, sagor…

ONSDAG 23 SEPTEMBER

Musik vid middagstimman

Rolf-Åke Fält spelar pianomusik av Béla Bartók och orgelmusik av Zoltán Kodály.

12.00 i Carl Johans kyrka

Hur bevarar vi ett öppet och demokratiskt samhälle?

Författaren och journalisten Göran Rosenberg föreläser.

18.30-20.30 i Säve kyrka

Din är jag än, väckelsesångskonsert

En berättelse om när väckelsen kom till lilla Tutaryd i Småland. En historia om en sång som ingen någonsin kunde glömma. Medverkande: David Oest och Lotten Zimmergren, musikerna Kent Andersson, Lars Broman, Ludvig Lindelöf, textläsning D Oest och L Zimmergren. Entré: 60 kr.

Bara B:n, konsert

Bruhns, Böhm, Buxtehude, Bach. Dessa sextonhundratalsherrar tillhör den så kallade nordtyska orgelskolan och hör till Göteborg Baroques specialiteter. Medverkande: Göteborg Baroque. Entré.

19.30 i Tyska Christinae kyrka

TORSDAG 24 SEPTEMBER

Möte med Agneta Pleijel

Författaren talar om boken En flickas memoarer, dessutom ett samtal mellan Agneta Pleijel och Birgitta Fält, psykolog och själavårdare i Sjukhuskyrkan, Göteborg. Tid till signering av den nyutkomna romanen Spådomen.

19.00 i Carl Johans kyrka

Vårt gemensamma ursprung

Vetenskapsjournalisten och författaren Karin Bojs samtalar med Maria Ottensten.

19.00 i Örgryte församlingshem

Gud, om vi ska talas vid du och jag måste jag vara helt ärlig

Ann Heberlein söker svar på de klassiska teologiska frågorna om allmakten och ondskan, och ifrågasätter Guds patriarkala framtoning. I de svar hon finner, visar sig Gud vara någon annan än den hon föreställt sig. Medverkande: Ann Heberlein, författare och teologie doktor, i samtal med Agneta Wallenstam, pastor.

Entré 80 kr

Bara B:n, konsert

Entré.

19.30 i Tyska Christinae kyrka

FREDAG 25 SEPTEMBER

The world changes, konsert

Ett gränsöverskridande möte mellan en världsturnerande rockmusiker och en organist och pianist med ungerska och kanadensiska rötter. Magnus Rosén, elbas och George Keczan, flygel.

12.00 i Domkyrkan

LÖRDAG 26 SEPTEMBER

Lunchkonsert i Domkyrkan

Sopranen Mia Edvardsson och domkyrkoorganisten Mikael Fridén framför verk av ungerska kompositörer.

12.00 i Domkyrkan

En musikalisk förställning från BB till Hospice

Följ med tvivlaren Martina och hennes alterego Margareta, som står för tron och kakbak i en föreställning som ställer frågor om tro, tvivel och val. Med humor, projektioner och sång tas dessa frågor upp på ett tillgängligt och lustfyllt sätt.

Medverkande: Martina Pettersson Lindgren · Lotten Zimmergren · Daniel Lindén · Cecilia Willhelmsson

18:00 i Guldhedskyrkan, Gulhedens kyrkbacke 2

Liv i kyrkan – Kyrkan i livet

En inspirationskväll som tar avstamp i Olle Carlsson och Lisbeth Gustafssons nya bok om gudstjänstförnyelse och socialt arbete i Katarina församling i Stockholm. Irma Schultz Keller framför sånger från sin nya skiva Sånger från gläntan. Medverkande: kyrkoherde Olle Carlsson och Lisbeth Gustafsson, författare, Irma Schultz Keller tillsammans med musikerna Hans Kennemark och Stefan Wingefors samt Härlanda Kammarkör under ledning av David Molin.

Entré: 100 kr

19.00 i Betlehemskyrkan, Vasagatan 26 Göteborg

SÖNDAG 27 SEPTEMBER

Varje berättelse en ny början

Gudstjänst med dikter av Tomas Tranströmer och Bei Dao tonsatta av Paula af Malmborg Ward, i uruppförande av kören Ymna. Johannes Landgren, orgel, Johanna Thür, dirigent, Britta Svensson, diakon, Cecilia Nyholm, präst.

11. 00 i Hagakyrkan

Gudstjänst om livet och relationerna

Samtal med Anna Mannheimer, om relationer och ensamhet, närhet och saknad utifrån hennes bok Mitt liv som gift. Barnboksillustratören Caroline Röstlund håller bildworkshop om lek, bråk och syskonskap. Efter gudstjänsten finns de medverkande kvar för fortsatta samtal runt fikaborden.

10.00 i Brämaregårdens kyrka, Hisingsgatan 26

Möt Martin Lönnebo, biskopen från Storkågeträsk

I ett samtal med Britta Hermansson berättar Martin Lönnebo om betydelsefulla möten, och om vad som format honom och hans gudstro. Och om hur idén till Frälsarkransen föddes under en storm i den grekiska övärlden. Medverkande: Martin Lönnebo, biskop emeritus, Britta Hermansson, pastor och Guldkören från Guldhedskyrkan under ledning av Eva Sundqvist. Fri entré.