Foto: Daniel Hultenmo

Jury för Svenska kyrkans filmpris Angelos 2024

Nyhet Publicerad Ändrad

Juryn bestående av Anne-Louise Eriksson, Paula Wahlbom och Mikael Ringlander ser de fjorton nominerade filmerna och väljer vinnande film. Priset utdelas av biskop Susanne Rappmann vid filmens första visning under Göteborg Film Festival.

Anne-Louise Eriksson

Anne-Louise Eriksson är präst, forskare och tidigare rektor för Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Paula Wahlbom

Paula Wahlbom Foto: Paula Wahlbom

Paula Wahlbom är chef för Frölunda Kulturhus, bibliotek, utställningshall, biograf.

Så långt tillbaka jag kan minnas har jag älskat film, litteratur, konst och musik och det är fortfarande min stora passion och intresse i livet. Genom åren har jag haft förmånen av att få vara verksam i många olika delar inom kulturområdet, bland annat som programchef för seminarieprogrammet på Göteborg Film Festival och med ett kulturstrategiskt filmuppdrag i Västra Götalandsregionen, som bibliotekschef mm. Utbildad Curator rörlig bild, Master of fine Arts, Filmhögskolan/Konsthögskolan Valand.

Mikael Ringlander

Mikael Ringlander Foto: Lennart Nilsson

Mikael Ringlander - Fotograf, prost & programchef. Ansvarar för Kultursamverkan Svenska kyrkan, ordförande i juryn. Tidigare pressfotograf.

Programchef för Svenska kyrkans stora kultursatsning Se människan. Har fått Göteborgs kyrkliga samfällighets kulturstipendium och pris som årets förnyare i Svenska kyrkan 2015.