Foto: Daniel Hultenmo

Jury för Svenska kyrkans filmpris Angelos 2023

Nyhet Publicerad Ändrad

Juryn bestående av Sofia Sjö, Christer Nilson och Mikael Ringlander ser de femton nominerade filmerna och väljer vinnande film. Priset utdelas av biskop Susanne Rappmann vid filmens första visning under Göteborg Film Festival.

Sofia Sjö

Sofia Sjö Foto: Sofia Sjö

Sofia Sjö är docent i religionsvetenskap och jobbar på Donnerska institutet för religionshistorisk och kulturhistorisk forskning i Åbo. För Sjö är filmtittande både en hobby och en återkommande arbetsuppgift.

Sofia Sjö har i flera projekt analyserat mötet mellan religion och film och bland annat studerat frälsartematik och genus i science fictionfilmer, kyrka och tro i nordisk film och film och meningsskapande idag."

Christer Nilson

Christer Nilson är filmproducent, grundare av GötaFilm, även bl.a. professor i filmproduktion vid HTU och tidigare ordförande i Sveriges Filmproducenters Förening

Mikael Ringlander

Mikael Ringlander Foto: Lennart Nilsson

Mikael Ringlander - Fotograf, prost & programchef. Ansvarar för Kultursamverkan Svenska kyrkan, ordförande i juryn. Tidigare pressfotograf.

Han är också programansvarig för Svenska kyrkans stora kultursatsning Se människan. Har fått Göteborgs kyrkliga samfällighets kulturstipendium och pris som årets förnyare i Svenska kyrkan 2015.