Ingrid Betancourt medverkar i ett seminarium under Bokmässan 2019

Nyhet Publicerad

Ingrid Betancourt är den fransk-colombianska politiker som kidnappades av FARC-gerillan 2002 och satt fången i sex och ett halvt år i den colombianska djungeln. Hon har skildrat denna period av sitt liv i boken Även tystnaden har ett slut.

I boken skildrar Ingrid Betancourt ingående hur hon fysiskt och mentalt lyckades hantera de extremt svåra förhållanden som hon och övriga fångar utsattes för. Att hon under denna tid förmådde behålla hoppet om att en dag bli fri, var avgörande. Hon beskriver resan in i sig själv och hur människan kan gå utanför sitt ego och därigenom övervinna hopplösheten.

Boken är komplex genom att hon beskriver så oerhört många känslor som hanteras samtidigt. Den visar hennes fantastiska styrka. Hon säger själv att hon har lagt ner hela sitt hjärta i denna bok och att hon har kunnat vända denna hemska period till något berikande.

Den franska tidningen Le Point utnämnde hennes bok till Årets bästa bok i Frankrike 2010. Här kan ni läsa mer om Även tystnaden har ett slut.

Lördag 28 september

14.00–14.45 sal F2

18 år i fångenskap

Sedan 2001 sitter journalisten Dawit Isaak fängslad i Eritrea, ett av världens mest slutna länder. Det senaste året har landet börjat öppna sig och många frågar sig nu vad ett fredsavtal med grannlandet Etiopien betyder för Dawit Isaaks sak. En av dem är Martin Schibbye, som själv suttit fängslad i grannlandet Etiopien, och nu skrivit boken Jakten på Dawit. I ett samtal om yttrandefrihet, fångenskap och diktaturens logik möter han Fikru Maru, hjärtläkare som i fjol släpptes ur etiopiskt fängelse, Peter Alestig, medförfattare till boken om Fikru Maru, Fem år av fångenskap, och Ingrid Betancourt, som tillbringade sex år som fånge hos den colombianska gerillan.

Moderator: KG Hammar, ärkebiskop emeritus.

Arr: Offside, Ordfront och Svenska kyrkan

Seminariebiljetter:

Endags seminariekort Lördag – 35 % rabatt
Bokmässan 2019 är den 35:e i ordningen och därför har vi sänkt priset på Lördagskortet med 35 % jämfört med senaste mässan.
Pris:  715 kr

Guldkortet
Guldkortet (tidigare 4-dagars seminariekortet) innehåller många förmåner och erbjudanden.
Se fliken ”Guldkortet” för detaljerad information. Priset är oförändrat från 2018.
Pris: 3 600 kr

Här kan ni boka seminariebiljetter.

Guldkort med Svenska kyrkans rabatt bokas här.

Hela Bokmässans seminarieprogram finns här.