Foto: Kristina Bergqvist

Hågkomstresor - till Förintelsens minnesplatser i Norge

Nyhet Publicerad Ändrad

Voksenåsen i Oslo arrangerar resor för ungdomsgrupper och lärare. Resorna passar utomordentligt väl för konfirmandgrupper och ledare. Ekonomiska bidrag finns att söka.

Minnesmonument över deportationen 1942 Oslo Foto: Kristina Bergqvist

Hågkomstresor är ett samarbete mellan svenska kommittén mot antisemitism, Voksenåsen och Forum för levande historia. Voksenåsen arrangerar resor för olika målgrupper. Den vanligaste resan är för ungdomar; skolklasser, konfirmandgrupper och toleransprojekt.

Hågkomstresors webbsida kan ni läsa om varför dessa resor är så viktiga när det gäller att öka kunskapen och förståelsen för vad som hände den judiska befolkningen under andra världskriget, men också hur den historiska kunskapen kan användas för reflektion omkring ansvar, tolerans och kamp mot antisemitism idag. Här finns information om stadsvandringar och minnesplatser som besöks. Utöver minnesmärken över Förintelsen, finns minnesmonumentet över 22 juli 2011 och andra besöksmål. Grupperna får även tid för reflektion och diskussion. En resa organiseras i allmänhet under tre dagar.

Länk till bokning och pris finns här.

Minnesmärke efter 22 juli 2011 Oslo Foto: Kristina Bergqvist

Den svenska regeringen har under våren 2023 riktat extra medel för att utöka möjligheterna till resor för ungdomsgrupper att besöka Oslo och dess minnesplatser efter Förintelsen, med det tydliga målet att motverka fördomar, minska antisemitism och rasism.

Läs pressmeddelandet här.

Är du konfirmandledare, skolledare, lärare eller någon annan som vill boka en resa? Läs mer på hagkomstresor.org eller ta kontakt med pedagog Marie Thrana Tindstad marie@voksenaasen.no

Bidrag att söka hos Levande historia Göteborgs Stad - möjligt även för konfirmandgrupper i Göteborg

Man kan söka bidrag för aktiviteter som bidrar till att informera om och skapa diskussion kring frågor om tolerans, rasism, demokrati och mänskliga rättigheter.

Föreningar, organisationer, förvaltningar, församlingar och privatpersoner kan söka.

Ansökningstider, belopp och övrig information finns här.

Bidrag att söka för skolgrupper

Levande Historia Göteborg har beslutat att bevilja resebidrag för Göteborgsskolor som reser på Hågkomstresa till Norge i Voksenåsens regi.

Bidraget är på 1500 kr per elev och kan beviljas för upp till 100 elever per år. Resebidraget är tillgängligt för alla Göteborgsskolor i årskurs 8 – 9 och gymnasiet och söks via Voksenåsen.

Sök före 15 juni för resa under hösten 2023.

Länk för ansökan och mer information finns här.

Artikel i Vårt Göteborg med information om bidrag att söka för skolklasser som vill resa på Hågkomstresor till Norge.

Micael Bindefelds Stiftelse till minne av Förintelsen delar varje år ut ett stipendium. 2022 gick det till Anna Florén, programchef på Voksenåsen.

Tack vare detta stipendium finns nu ett bidrag på 1500 kr per person att söka för de som vill åka på en Hågkomstresa.

Ansök senast 15 maj för resor under hösten 2023.

Länk till ansökan finns här.

Utsikt från Voksenåsen mot Oslofjorden Foto: Kristina Bergqvist

Voksenåsen

Voksenåsen är Norges nationalgåva till Sverige som tack för den humanitära hjälpen under andra världskriget. Det ägs av svenska staten och drivs som ett center för svensk-norskt samarbete med hotell och restaurang. Man bedriver kontaktskapande verksamheter mellan länderna inom samhällsliv, språk och kultur med fokus på ungdomar.