Foto: Kristina Bergqvist

Se människan på Globala torget 2022

Nyhet Publicerad Ändrad

Se människan genomför seminarier på Globala torgets scener. Här ligger fokus på internationella relationer och globala utmaningar. Fri entré med vanlig entrébiljett för alla. Här nedan kommer program och tider att publiceras allteftersom de blir klara! Vi gör seminarier både på tema klimatkrisen och fokusland Sydafrika.

När korruptionen tar över

Torsdag kl 15–15.40

Scen: Stora scenen

De ständigt ökande ekonomiska klyftorna i Sydafrika har skapat en grogrund för allt grövre korruption, med ett system uppbyggt på tjänster och gentjänster. Ett stort arbete görs för ökad insyn, samtidigt som det blir allt farligare att öppet utmana systemet. Hur har det blivit så här och hur ser en lösning ut? Och kanske viktigast av allt, hur påverkas den yngre generationen av att växa upp i en offentlig miljö präglad av korruption. Ett samtal mellan Sylvia Vollenhoven, prisbelönt journalist, dramatiker och dokumentärfilmare, och Niren Tolsi, som vunnit världsrykte genom sitt unika reportage om Marikana-massakern. Moderator: Louise Lindfors, generalsekreterare Afrikagrupperna.

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan

Klimatet och Sydafrika – om ekonomisk och ekologisk rättvisa

Fredag kl 11.15–12.00

Globala torget: Stora scenen

Sydafrika är ett av världens mest ojämlika länder. Bristen på el hos en stor del av befolkningen står i kontrast till landets kolkraftverk, gruvindustri och stora utsläpp av växthusgaser. Hur kan en klimatomställning bli del av vardagen när mat för dagen är mångas främsta fokus? Den interreligiösa miljöorganisationen Southern African Faith Communities’ Environment Institute (SAFCEI) vill medvetandegöra politiker och religiösa ledare om orsakerna bakom klimatförändringarna och agera för klimaträttvisa. Ett samtal mellan Francesca de Gasparis, chef SAFCEI, och Marika Griehsel, SVT:s förra Afrikakorrespondent. Moderator: Sofia Svarfvar, programsamordnare Act Svenska kyrkan

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan, Act Svenska kyrkan och SAFCEI

Vårda jorden! – hur tro och jämställdhet kan bidra till klimaträttvisa

Fredag kl. 14.20-14.40

Konsekvenserna av klimatförändringarna påverkar oss människor orättvist. De som redan lever i utsatta situationer saknar ofta motståndskraft och drabbas först och värst. Klimatfrågan är en fråga om jämställdhet och klimatåtgärder behöver därför vara jämställda. Hur kan de som drabbas vara med och bidra till förändring lokalt och globalt, i det akuta och i det långsiktiga? Vilken makt har religiösa aktörer som kommer ur patriarkala strukturer att bidra till en förändring av normer och handling?

Med Francesca de Gasparis, chef SAFCEI, och James Bhagwan, generalsekreterare Pacific Christian Council. Moderator: Sofia Svarfvar, programsamordnare Act Svenska kyrkan.

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan, Act Svenska kyrkan och SAFCEI

Hälsa, hållbarhet och hopp – Ingrid le Roux om Philani

Fredag kl. 15.40-16.00

Globala torget: Stora scenen

Den svenska läkaren och apartheidmotståndaren Ingrid le Roux var Desmond Tutus husläkare och har arbetat i Sydafrika i över 45 år. Hennes livsverk är hälsoklinikerna Philani, som betyder hälsa på xhosa. Med fokus på barn- och mödravård har hon skapat en framgångsrik modell för hälsoarbete i Sydafrikas fattigaste områden. Mödrar som trots otrolig utsatthet själva lyckas hålla sina familjer välmående utses till mentormammor och stöttar genom sina positiva erfarenheter andra familjer i kampen mot sjukdom, våld och förtryck.

Ett samtal mellan Ingrid le Roux och journalisten och författaren Lisbeth Gustafsson, som skrivit Ingrid le Roux – biografin.

Språk: Svenska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan

Farligt att vara kvinna

Söndag kl 15–15.30

Globala torget: Stora scenen

Sydafrika har en av världens mest moderna författningar med omfattande skydd för kvinnor, barn och HBTQI-personer. Men i verkligheten är situationen en annan. Det könsbaserade våldet är omfattande och det dödliga våldet är på samma nivåer som i länder med aktiva konflikthärdar. Samtidigt pågår en kraftig motreaktion med massdemonstrationer och rörelser som vill motverka våldet.

Ett samtal om situationen i Sydafrika, med kultur som en motkraft till destruktiva strömningar, med poeten och dramatikern Siphokazi Jonas och Anna Charlotta Johansson, skribent och författare baserad i Sydafrika. Moderator: Sofia Svarfvar, programsamordnare Act Svenska kyrkan.

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan och Act Svenska kyrkan