Fredsdagen i Domkyrkan, Göteborg 2021. Framtidstro - fred, frihet, demokrati

Nyhet Publicerad Ändrad

Med start lördagen den 8 maj kl. 19.00 sänds Fredsdagen via Facebook. Medverkar gör Per Svensson, Ingrid Lomfors, Lina Ekdahl, Fredrika Lagergren Wahlin och Martin Bagge. Två utställningar visas i Domkyrkan och på Domkyrkoplan 3 - 23 maj. Välkomna!

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan: Göteborgs domkyrkoförsamling och Kultursamverkan Göteborgs stift, Sensus studieförbund, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Medieakademin  och Innerstaden Göteborg bjuder varje år den 8 maj in till en samling för demokrati, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde och mot krig, nazism och politiskt våld.

Motstånd

Motstånd utställning Foto: Forum för levande historia

Utställning Domkyrkoplan, 3/5–23/5 2021
Produktion: Forum för levande historia, inför Förintelsens minnesdag i år. Länk till informationsfilm.

Utställningen Motstånd handlar om enskilda personer som stod emot, som valde att gå mot strömmen och ta kampen mot den nazityska terrorn. De kom från olika samhällsskikt med olika religiösa och politiska uppfattningar. Deras motstånd kunde också se olika ut.

Utställningen Motstånd Domkyrkoplan Foto: Jenny Schmidt

Regler, aktivism och verk

Utställning inne i Domkyrkan, 3/5–23/5 2021

Reglerna finns där, både synliga och osynliga, bredvid och mittemot, utgör gränser och sträcker ut sig längs med tiden. Regler kräver uppmärksamhet oavsett hur de bestämts och av vem. Hur är det idag möjligt att bemöta det odemokratiska? En utställning som i några verk med konstens kraft belyser motstånd och aktivism både i handling och tanke.

Medverkande konstnärer:

Regler aktivism och verk Domkyrkan Foto: Mikael Ringlander

Björn Perborg
Verk 1: Max 17 kg
Verk 2: Question #1: What happens when you’re in love and not loved back?

Tekla och Rakel Bergman Fröberg
LIVSTID, Birds and People dying

Azadeh Esmaili Zaghi
Blue-eyed brown eyed

Ulyana Nevzorova, BY
Verk 1. Protest melody (Belarus 2020)
Verk 2. Happening (video documentation Belarus 2020): This poster can be the reason for my detention

Jan Matsson
Mobila verk. En tredimensionell berättelse i förändring

Curator: Ulla Mogren, konstnär

Regler aktivism och verk Domkyrkan Foto: Mikael Ringlander

Framtidstro – fred, frihet, demokrati

program med föreläsningar, poesi- och musikframträdande

Under år 2020 släcktes stora delar av världen ner. Vi i väst fick smaka på vad det kan innebära att leva i ett mindre fritt samhälle. Hur är det att leva under striktare former av ofrihet? Att ha en vardag präglad av miljökatastrofer, väpnade konflikter, förföljelse och annat som inskränker människors såväl fri- och rättigheter som möjligheter? Hur bygger vi framtidstro och ett samhälle som balanserar demokrati, fred och frihet?

Poesi
Lina Ekdahl, poet

Föreläsningar
Fredrika Lagergren Wahlin, statsvetare och vicerektor Göteborgs universitet, styrelseledamot Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne
Per Svensson, kulturjournalist, mottagare av Frihetspennan 2020
Ingrid Lomfors, historiker och överintendent Forum för levande historia

Musikframträdande
Martin Bagge, vissångare, författare

Konferencierer: George Braun, Judiska församlingen i Göteborg, och Maria Bergius, Domkyrkoförsamlingen i Göteborg

Tid: lördag 8 maj 2021, kl 19.00
Plats: Facebook, sänds från Domkyrkan i Göteborg. Länk finns här.
Programmet kommer att kunna ses i efterhand på Facebook

Arrangörer: Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan Domkyrkoförsamlingen och Kultursamverkan, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Sensus studieförbund, Medieakademin och Innerstaden Göteborg. Med stöd av Levande Historia i Göteborg.