För fred i tider av krig. Med anledning av Fredsdagen. Domkyrkan, Göteborg, 8 maj 2022. Kan ses i efterhand här!

Nyhet Publicerad Ändrad

Tema för årets Fredsdag: Att förvalta det fria ordet i krigstider. Utställningar visades i Domkyrkan och på Domkyrkoplan. För lärare och skolklasser finns extra information - film, lärarhandledningar och researrangemang för ungdomsgrupper.

Ta del av arrangemanget från Domkyrkan i efterhand.

Högmässa
Söndag 8 maj 2022
11:00 i Göteborgs domkyrka, Domkyrkoförsamlingen i Göteborg

Högmässa i samband med Vetenskapsfestivalen.

Lilla fredsboken

Predikant: ärkebiskop emeritus KG Hammar. Celebrant: Maria Bergius, och Pontus Nilsen från Oscar Fredriks församling, samordnare för Svenska kyrkans medverkan på Vetenskapsfestivalen, medverkar också.

Organist: Mikael Fridén.
Domkyrkokören, under ledning av Michael Sager.
Bjørn Bjerknæs-Jacobsen, trumpet

Efter högmässan signerar KG Hammar sin nya bok Lilla fredsboken.

Söndag 8 maj 2022, kl 14.00-16.00
Domkyrkan i Göteborg

Att förvalta det fria ordet i krigstider

Att minnas fredsdagen är viktigare än någonsin i en tid av krig. Rysslands brutala attack mot Ukraina, en demokrati, skördar oskyldiga människoliv och sänder starka vågor av oro och otrygghet över hela Europa. När frihet och demokrati står under hot spelar motröster en avgörande roll. Hur förvaltar medierna det fria ordet och pressfriheten? Hur kan medierna stärka sin nyhetsförmedling, informationskraft och kritiska granskning, och bidra till fördjupade kunskaper och ökad förståelse för internationellt komplexa sammanhang? Och hur står vi, gemensamt och på individnivå, upp för de värden som har skapat ett demokratiskt och fritt Europa?

Konferencier: George Braun, Judiska församlingen i Göteborg.

Fredsdagen 8 maj

Inledningar
Urban Hamid, journalist, Reportrar utan gränser
Ulla Sätereie, journalist, universitetsadjunkt och programansvarig internationella masterprogrammet för undersökande journalistik, Göteborgs universitet
Maria Bergius, Svenska kyrkan
Ola Larsmo, författare och litteraturkritiker

Panelsamtal
Urban Hamid, Ulla Sätereie, Maria Bergius, Ola Larsmo, Anna Florén.

Moderator: Stefan Eklund, chefredaktör Borås Tidning och Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne

Avslutning
Anna Florén, programchef på Voksenåsen i Oslo

Arrangörer: Judiska församlingen i Göteborg, Svenska kyrkan Domkyrkoförsamlingen och Kultursamverkan, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Sensus studieförbund, Bokmässan och Innerstaden Göteborg. Med stöd av Levande Historia i Göteborg.

Dokumentärutställning, Domkyrkoplan 19 april–11 maj

Raoul Wallenberg: För mig finns inget annat val.

Utställning Raoul Wallenberg

Utställning framtagen av Forum för levande historia. Raoul Wallenberg är affärsmannen och diplomaten som under andra världskrigets slutfas räddade tiotusentals ungerska judar undan de nazistiska förintelselägren. Men Raoul Wallenberg fick aldrig själv berätta sin historia. Det här är berättelsen om den unge svensken vars val gjorde honom till hjälte och odödlig symbol.

Konstutställning, Domkyrkan 25 april–19 maj

Vernissage måndagen den 25 april kl. 13.00 - 16.00

"OHINDRAT-FRITT, KONFRONTATIVT OCH TALANDE TYST"
– Konsthandling med ord, i bild, som aktion, berättelse och animation

Hur kan en småskalig handling ge eko ut i det globala? Egensinnigt reagerar konsten på en enskild händelse, företeelser, ibland även lagstiftning. Den blottlägger verkligheter, istället för att blunda inför dem.

Vad händer i en tid då yttrandefriheten inskränks, missbrukas och sanningar förvrängs? Friheten kräver sin plats för att kunna existera och att motverka hinder är en förutsättning för att handlingar skall nå ut. Verken i denna utställning har gestaltats med öppna ögon och rymmer mångbottnade lager av förståelser; historiskt, samhälleligt–politiskt och som konst. Det är en härlig frihet – och en konst att behärska – att kunna säga det du vill, klätt i uttryck som bäst förmedlar det.

Inomhusutställning Domkyrkan

Med rörliga bilder och brevväxlande ord aktualiseras sanningar, historiska grymheter, moraliska dilemman, och genom collagets kraft befrias tankens kontroll. Den grekiske författaren Euripides ropar till oss från antiken och den plågsamt aktuella tragedin Trojanskorna:
– Har ni förstått? Eller lyssnar ni bara?

Utställande konstnärer

BEHJAT OMER ABDULLA
It's Your Turn Doctor, 20 min. Video.

BERIT JONSVIK
En historisk brevväxling mellan konstnären Berit Jonsvik och Sadako Kurihara, poet och en Hibakusa – överlevare från Hiroshima.

JILL LINDSTRÖM
After Yoko Ono. 4,20 min. Video.

ADAM ANDINÉ
Drömmar i guld, 7min. Animation 2022.

Curator: ULLA MOGREN, konstnär

Efter programmet i Domkyrkan 8 maj, finns möjlighet för lärare och andra intresserade att ställa frågor till Anna Florén, verksamhetschef för Voksenåsen i Oslo.

Länk till Hågkomstresor, i spåren av norska Förintelsen. Voksenåsens resor för ungdomar som får möjligheten att besöka minnesplatser efter vad som hände under andra världskriget i Norge. Här finns information om dessa minnesplatser och hur man kan anordna en resa för sin skolklass eller konfirmationsgrupp. Här finns också pedagogiskt material.

Totalt deporterades närmare en tredjedel av den norskjudiska befolkningen. Men, över hälften överlevde Förintelsen genom att fly undan naziockupationen till det neutrala Sverige.

För mer information om Voksenåsen, besök hemsidan här.

Voksenåsen är Norges nationalgåva till Sverige. Svensk-norska samarbetsfonden.

Artikel av L-M Olovsson, ur Händer 2022, om Voksenåsen och Anna Florén.

Länk till Levande Historia Göteborgs Stad. Här kan man ansöka om bidrag till gruppresor för ungdomar.