Filmiska salonger 2022

Nyhet Publicerad Ändrad

Svenska kyrkan medverkar i flera av de filmiska salongerna som äger rum på Aftonstjärnan under Göteborg Film Festival. Läs mer om programmen här!

Filmisk salong på Aftonstjärnan

Vi bjuder in till en helkväll med film och samtal om konsten, livet och samhället, på en av stadens charmigaste biografer. Konceptet är enkelt. Efter visning av kvällens film följer en paus då vi bjuder på dryck med tilltugg. Därefter återvänder vi in i salongen för ett spänstigt/utmanande/ samtal om filmens tematik, tillsammans med en högprofilerad panel. Beställningsnummer för salongerna hittas på filmens sida här i programmet.

Boskapens hemliga liv: Cow, av Andrea Arnold

SÖNdagen den 30 januari, 18.00-21.00 Aftonstjärnan

Hur upplever boskapen sin vardag och hur har människan sett på sin relation till djuren genom tiderna? Helena Granström, författare, kulturskribent, som funderat över maktrelationen mellan djur och människa; Philip de Croy, författare, doktorand i teologi, som forskar runt djurs död och människors sorg; Dorna Behdadi, doktorand, som i sin avhandling undersöker om icke-mänskliga varelser kan vara moraliskt ansvariga för sina handlingar, möts i ett samtal om djur som subjekt och om att konstnärligt gestalta dem.

Salongen är ett samarbete mellan Göteborg Film Festival och Svenska kyrkan.

Kärleksrelationer i samtiden: Tillfälligheter och fantasier, av Ryusuke Hamaguchi

TISdagen den 1 februari, 18.00-21.30 Aftonstjärnan

Hur mår kärleken och relationerna i vår flyktiga, individualistiska, stressiga och fragmentiserade tid? Och hur gestaltar man dem i konsten? Amanda Romare, filmproducent och författare till ”Halva Malmö består av killar som dumpat mig” och Marika Palmdahl, präst i Masthuggsförsamlingen i Göteborg – som i sina möten med människor pratar mer om relationer än Gud – och Emma Engdahl, professor i sociologi och författare till Depressive Love: A Social Pathology, samtalar om svårigheten att träffa rätt, lusten att hålla kvar, smärtan i att släppa i väg, längtan och svartsjuka.

Salongen är ett samarbete mellan Göteborg Film Festival och Svenska kyrkan.

Salongsmoderator: Camilla Larsson, Göteborg Film Festival