Foto: Henrik Mill

Fading Stories

Nyhet Publicerad Ändrad

Förintelseöverlevandes vittnesmål porträtterade av fotograf och författare Sanna Sjöswärd visades i Göteborgs domkyrka 24 april - 10 maj 2020. Här kan ni lyssna till de medverkandes berättelser.

Under veckorna 17, 18 och 19; 24 april - 10 maj, visas i Domkyrkan fotografen och författaren Sanna Sjöswärds fotografiska utställning Fading Stories som skapats i samarbete med Raoul Wallenberg Academy och Fotografiska. Här visas den i en version avsedd för kyrkor.

Drygt tjugo överlevande från Förintelsen porträtteras och berättar sina historier, många för första gången. Alla vill bidra med sina fasansfulla upplevelser där det även berättas om civilkurage. Ökad kunskap och insikt syftar till att vi ska fundera på vårt eget ansvar som medmänniska idag och därmed undvika att historien upprepar sig. Utställningen vänder sig till oss alla, inte minst unga.

Man kan välja att lyssna till berättelserna via sin egen mobiltelefon och hörlurar.

Öppettider Domkyrkan:

måndag - fredag 10-17, lördag - söndag samt helgdagar 12-16

Mer information: www.svenskakyrkan.se/fading-stories, där ni också kan läsa och lyssna på de medverkandes berättelser.

Läs mer om Sanna Sjöswärd.

Utställningen hör till Fredsdagen som skulle ha arrangerats 5 maj, men kvällens arrangemang är inställt på grund av förbudet mot större folksamlingar i och med coronaviruset.

Arrangörer: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Levande Historia Göteborg, Judiska församlingen, Svenska kyrkan Domkyrkoförsamlingen och Kultursamverkan, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne, Bokmässan, Innerstaden Göteborg och Sensus studieförbund.