Foto: Gettyimages

DET HÄNDER I GÖTEBORGS KYRKOR 2018

Kulturarrangemang i Göteborgs kyrkor under den vecka som Bokmässan pågår.

ONSDAG

26 SEPTEMBER

Guds återkomst i Sverige och Göteborg?

Utan att vi märkt det har Sverige utvecklats till ett postsekulärt samhälle. Medierna slåss om att ge utrymme till debatter och analyser om allt från böneutrop till religiösa friskolor. TV-serier svämmar över av magi och gudaväsen medan författare, artister och politiker oblygt talar om sin tro.

Men vad händer i ett land som trott sig vara världens mest sekulariserade när religion plötsligt genomsyrar allt? Håller religionerna på att rasera demokratin eller är de tvärtom nödvändiga för att den ska överleva?

Och hur hanterar politiker och allmänhet den framväxande religionen i Göteborg? Staden där vi har skickat hundratals rekryter till IS, där den religiösa extremismen på sina håll frodas och där politiska förslag vill förhindra kristna organisationer att få bidrag för verksamhet med religiösa inslag. Vilken roll bör religion få spela i Göteborg?

Susanne Rappmann Foto: Torgny Lindén

Medverkande
Joel Halldorf - krönikör och debattör på Expressen Kultur, ledarskribent på Dagen samt docent vid Uppsala universitet. I sin nya bok Gud: återkomsten skriver han historien om religionens återkomst och vad det betyder för politiken, vårt samhälle och våra liv.

Susanne Rappmann – biskop Göteborgs stift

Lars Trägårdh – professor i historia vid Ersta Sköndal Bräcke högskola

Joakim Hagerius – moderator – opinionsredaktör på tidningen Dagen och ordförande för Göteborgs Räddningsmission

12.00-12.30 – Vegetarisk lunchbaguette
12.30-13.15 – Joel Halldorf föreläser utifrån sin nya bok
13.15-14.15 – Samtal om det postsekulära samhället

PLATS: Burgårdens konferenscenter, lokal Boheme, Skånegatan 20 Göteborg

Anmälan:
Anmäl er på följande länk senast fredagen 21 september: https://goo.gl/forms/WRmhskjZKn8nYsDr2

Lunchseminariet är gratis, men skänk gärna en frivillig gåva till Räddningsmissionens arbete med att skapa ett medmänskligare Göteborg.

Arrangör:
Göteborgs Räddningsmission

Här finns seminariet som pdf.

Själasörjaren

Författaren Christine Falkenland, i samtal med journalisten Magnus Sundell utifrån Falkenlands senaste bok Själasörjaren. En bok om kampen mellan tro och tvivel, synd och nåd, kropp och själ.

Christine Falkenland Foto: Kristin Lidell

TORSDAG

27 SEPTEMBER

Livet händer

Existentiella perspektiv på ledarskap. Ett samtal utifrån Kerstin Hesslefors Perssons bok Livet händer mellan författaren, Karin Burstrand och Birgitta Lönnebo.

TID: 16.00

PLATS: Göteborgs domkyrka

Från Dolly Style till människans behov av mörker

Ett samtal med författaren och journalisten Fredrik Strage om populärkultur, religion, humor, satir och enhörningar. Fredrik Strage är regelbunden krönikor i DN, popkritiker i TV4 och en av Sveriges mest meriterade musikjournalister.

Boken Strage 242 är en samling med Fredrik Strages bästa fredagskrönikor ur Dagens Nyheter. Samtalet leds av Ludvig Lindelöf, präst i Carl Johans församling.

PLATS: Carl Johans kyrka

Vart är vi på väg och hur har vi kommit hit?

Ett samtal mellan Kent Wisti, författare och präst, och Joel Halldorf, teolog och författare, om kyrkans kris och ett samhälle i omvandling.

Robert Eriksson och Maria Larsson leder samtalet.

SAMLAS KRING HOPPET

Välkommen till författarkväll med ärkebiskop Antje Jackelén som föreläser och samtalar om sin nya bok ”Samlas kring hoppet”.

Antje Jackelén Foto: Magnus Aronsson

Tid: kl 19.00

Plats: Örgryte församlingshem, Herrgårdsgatan 2

FREDAG

28 SEPTEMBER

Lunchkonsert i Domkyrkan

Orgelmusik med anknytning till Bokmässans tema.

PLATS: Domkyrkan i Göteborg

En konstnärlig liturgi

Musik, samtal och poesi med Johannes Anyuru, författare, pop-duon Niki and the Dove och journalisten Eric Schüldt.

Johannes Anyuru Foto: Khim Efraimsson

LÖRDAG

29 SEPTEMBER

Barnens BoKmässa i BK

Tillsammans med Speja förlag och Libris förlag bjuder vi in till barnens egen bokmässa i Betlehemskyrkan, högläsning, pyssel och mycket mer!

TID: 10.00–14.00

Lunchkonsert i Domkyrkan

Kammarmusik med anknytning till Bokmässans tema.

PLATS: Domkyrkan i Göteborg

Vad menar vi med diakoni?

Diakoni är en av anledningarna till att många väljer att vara kvar i Svenska kyrkan. Diakonerna Karin Ahlqvist, Charlotte Säll, som författat ”Som en rörelse - På spaning efter diakoni i vår tid” samtalar med diakonerna Klara Roxbergh och Britta Svenssond samt Kent Wisti.

PLATS: Hagakyrkan i Göteborg

Konst och religion, hur hör de samman?

Om kopplingar mellan den andliga och den konstnärliga erfarenheten. Ett samtal mellan Max Liljefors, professor i konsthistoria och visuella studier, Elisabeth Hjorth, författare, teolog och forskare i litterär gestaltning, och Eric Schüldt, journalist. Musikinslag med Sten Källman och Maria Larsson.

TID: 18.00

PLATS: Betlehemskyrkan, Vasagatan 26–30

Till minne av en villkorslös kärlek

Gudstjänst i bokmässotid med författaren Jonas Gardell, sångensemblen Iris och Britta Hermansson.

Jonas Gardell Foto: Stellan Herner

TID: 11.00

PLATS: Betlehemskyrkan, Vasagatan 26-30

Människans dagar

Rilkeensemblen och Gunnar Eriksson sjunger Lars Gullins musik.

PLATS: Betlehemskyrkan, Vasagatan 26-30

Betlehemskyrkans evenemang arrangeras i samarbete med bl.a. förlagen Norstedts, Speja och Libris, studieförbundet Bilda och Kultursamverkan Svenska kyrkan.