Där fick du, lille Paulus!

Nyhet Publicerad Ändrad

Välkommen till en kväll i Göteborgs domkyrka tillägnad Sveriges första kvinnliga domkyrkoorganist: Elfrida Andrée. Lördagen den 28 september 2019 kl. 18.00-20.00. Medverkar gör Ebba Witt-Brattström, Ruth Pergament, Eva Öhrström, Ulrika Knutson, Erik Heide, Johan Stern, Mårten Landström och Julia Sporsén.

Elfrida Andrée var en svensk tonsättare, dirigent och Sveriges första domkyrkoorganist. Hon föddes i Visby och arbetade i Göteborgs domkyrka under hela 62 år. Hon var dessutom Sveriges första kvinnliga telegrafist och räknas ofta som en kvinnlig pionjär. Hon blev 1879 ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien och 1921 invald i Föreningen Svenska Tonsättare.

Det finns ett fotografi av Elfrida Andrée där systerdottern Elsa på baksidan har noterat: ”Elfrida Andrée f 19. 2. 1841. D 1929. Domkyrkoorganist i Göteborg fr 1867. Stor musiker, kompositör. Fick leva sitt liv innanför Göteborgs kinesiska mur. Storslagen.” Och storslagen var hon, Sveriges första kvinnliga domkyrkoorganist. Elfrida Andrée var dessutom dirigent och tonsättare av större orkesterverk – en banbrytare på en rad områden. Den kvinnliga pionjären bröt ny mark inom områden där kvinnor inte verkat tidigare och lyssnade inte till kyrkans påbud om att kvinnan ska tiga i församlingen. Hon njöt då hon ensam i kyrkan om kvällarna lät orgelklangen fylla kyrkorummet. Vid ett av dessa tillfällen, då hon till slut måste ta hela orgelns resurser i tjänst, för att uttrycka det som brusar i hennes själ, utbrister hon, sedan orgeln tystnat: ”Där fick du, lille Paulus!”

Premiären på internationella kvinnodagen 2019 av operan Fritiofs saga väckte åter liv i intresset för Elfrida Andrée, en kvinna med friheten som livsprojekt.

Medverkande under kvällen i Domkyrkan:
Litteraturprofessorn och författaren Ebba Witt-Brattström, Ruth Pergament, pianist och instuderare vid GöteborgsOperan, samt Eva Öhrström, musikvetare och författare till biografin Elfrida Andrée: Ett levnadsöde, samtalar om den jämlikhetsivrande rebellen Elfrida Andrée med journalisten och författaren Ulrika Knutson.

Kvällen avslutas med att musiker från GSO och GöteborgsOperan - Erik Heide violin, Johan Stern cello och Mårten Landström piano - framför Elfrida Andrées pianotrio i g-moll. Därefter sjunger sopranen Julia Sporsén ett utdrag ur operan Fritiofs saga, ackompanjerad av Ruth Pergament på piano.

Dag: lördag 28 september
Tid: kl. 18.00-20.00
Fritt inträde.

Förutom konserten på lördagskvällen, går det att lyssna till Elfrida Andrées orgelverk under Fredagsmusiken i Domkyrkan, då Lina Lindkvist, kantor i Domkyrkoförsamlingen, spelar orgelverk av Elfrida Andrée.

Dag: fredag 27 september
Tid: kl 12.00