Celtic Connections

Releasekonsert 6 oktober 2018 Kl. 18.00 i Domkyrkan, Göteborg, fri entré

CELTIC CONNECTIONS var en folkmusikgrupp som fanns mellan åren 1990 och 1995. Gruppens repertoar förenade traditionell keltisk folkmusik med influenser
från jazz, flamenco och många andra traditioner.

I början av 90-talet uppstod en stor nyfikenhet och entusiasm för allt som hade med Irland att göra – inte minst irländsk musik – så en Sverigebaserad grupp som ägnade sig åt detta hade ovanligt goda förutsättningar att hitta sin publik. Gruppens grundare Jonathan McCullough bidrog till att göra Gothenburg Irish Festival mångfacetterad, så att konst, litteratur och film infogades i festivalens utbud.

Detta breda kulturarbete blev grunden till Kultursamverkan Svenska kyrkans portalparagraf: ”Gud låter sig mötas och tillbes på en mängd språk, verbalt, visuellt och genom musikens mångfald. Mötet med Gud låter sig inte begränsas. Kyrkans uppgift är att stimulera till Gudsmöten.”

Under Bokmässan kan du köpa Celtic Connections nya skiva ”Spindrift” i montern mitt emot Se människan-scenen, och efter Bokmässan hittar du den på www.liljansmusik.com.

Välkommen till Domkyrkan i Göteborg för att lyssna till musiken när gruppen återförenas.