Våra orglar och instrument

I alla pastoratets kyrkor finns piporglar som används i gudstjänster och andra sammanhang. Här följer en liten presentation av instrumenten.

I Borgstena kyrka finns en orgel som är byggd av H. Nordfors & Co 1967. Orgeln har 15 stämmor fördelade på två manualer och pedal. I kyrkan finns även ett piano av märket Schimmel.

I Fristads kyrka finns en orgel byggd av Grönlunds orgelbyggeri 1978. Instrumentet omfattar 33 ½ stämmor, fördelade på två manualer och pedal. I kyrkan finns även en kororgel, också den av Grönlunds orgelbyggeri. Kororgeln är byggd 1973 och omfattar 7 stämmor fördelade på en manual och pedal. Utöver orglarna finns även en konsertflygel av märket Steinway i Fristads kyrka.

I Tämta kyrka finns en orgel som är byggd av Hammarberg 1972. Orgeln omfattar 7 ½  stämmor fördelade på en manual och pedal. I kyrkan finns också ett elpiano.

I Tärby kyrka finns en orgel byggd av Nils-Olof Berg, 1983. Orgeln omfattar 7 ½ stämmor, fördelade på en manual och pedal.

I Vänga kyrka finns en orgel som är byggd av Arvidsson 1976/83. Instrumentet har 12 stämmor fördelade på en manual och pedal. I kyrkan finns även ett piano av märket Nordiska pianofabriken.