Personer och händelser ur Gamla Testamentet

Gamla testamentets 39 böcker är uppdelade i tre delar. De historiska böckerna, de poetiska böckerna och de profetiska böckerna. Här möter du en liten del av dessa personer och händelser, fler kommer.

De historiska böckerna

Gamla Testamentet börjar med Lagen och de historiska böckerna. Nedan finns några händelser och personer som nämns i dessa böcker. Här finns också en lista på tips på böcker för att läsa mer, förutom bibeln då alltså. Alla bibelcitat är Texter ur Bibel 2000 © Svenska Bibelsällskapet

De historiska böckerna

Från urhistorien Adam och Eva till Esters bok, de judiska flickan som blir drottning i Persien. Alla bibelcitat är Texter ur Bibel 2000 © Svenska Bibelsällskapet

Bibeln - en bok som berör

Vad har dessa texter med mig att göra, och vem är Gud?

En kvinna sitter med ett barn i knät och läser boken Bibel för barn.

Bibeln - den mest lästa boken

Många säger att bibeln är den viktigaste och mest lästa boken i världen och den har påverkat väldigt mycket av det vi har omkring oss. Hur då?

Vill du veta mer?

Har du frågor om bibeln eller om kristen tro eller om kyrkan?

De poetiska böckerna

Poesi och vishetslitteratur, från Job till Höga visan. Alla bibelcitat är Texter ur Bibel 2000 © Svenska Bibelsällskapet

Statyer av profeter i Skara domkyrka

De profetiska böckerna

Profeterna talar å Guds vägnar. De uppträdde tidigt i Israels historia och blev allt vanligare under monarkin.  Alla bibelcitat är Texter ur Bibel 2000 © Svenska Bibelsällskapet

En person sitter i en kyrkbänk med en bibel i knät.

Bibeln

I Bibeln möter vi en skatt av berättelser, lyrik och framtidsspaningar som tillsammans är själva grunden för kristen tro och tradition. Bibeln visar vem Gud är och hur Gud handlar i historien och i våra liv. I alla tider har Bibeln också inspirerat till litteratur, musik och konst.

En kvinna läser ur Bibeln.

Tolka och använda Bibeln

Bibeln är en viktig bok, men inte alltid lätt att förstå. Alltså behöver den tolkas. Tolkning handlar både om att förstå vad de bibliska texterna förmedlade i sina ursprungliga sammanhang och hur vi kan förstå Bibelns budskap idag.