Heda kyrka
Foto: Lisbeth Nilsson

Guidad vandring i Heda kyrka och kyrkogård

Heda kyrka är daterad till 1100-talets mitt. Alvastragången i kyrkan för tankarna till Alvastra kloster som finns en bit härifrån.

Den digitala vandringen hittar du här vandringens webbplats (klicka här för att komma till vandringen). Eller klicka på kartbilden längre ned. Det går även att se vandringen via appen Kyrkguiden. Ladda ner appen, gå in på Heda kyrka och välj alternativet ”panorama”. Vill du lyssna till en guidning av kyrkan väljer du ”lyssna”.

Gör så här

Att använda den guidade vandringen är enkelt. Gå in på länken ovan eller via appen. Öppna vandringen och klicka dig runt via menyn till vänster i bild eller klicka dig runt med pilarna på skärmen. Sitter du vid en dator klicka på helskärm, en fyrkantig ruta som blinkar. För att komma tillbaka trycker du på tangenten Esc.

De platser som har mer information kopplad till sig är markerade med en rund informations-ikon. Klicka på ikonen för att läsa mer om den aktuella platsen eller föremålet. Dessa ikoner håller vi på och bygger upp så än hittar du inte så många.

Titta in i kyrkan och kyrkogården

Här kan du lyssna till en guidning av kyrkan, klicka här

Här nedan kan du klicka dig runt i kyrkan och på kyrkogården.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Stigport vid Normlösa kyrka.

Digitala guider av kyrkor och kyrkogårdar

Här byggs det upp digitala vandringar där du kan läsa mer och gå en digital vandring samt lyssna på guidningar av pastoratets kyrkor

Boxholms kyrkogård. Gravar längst med häckar.

En gravsten berättar

Här finns en samling av berättelserna bakom några av kyrkogårdens gravstenar.

Heda kyrka

Heda kyrka är dendrokronologiskt daterad till 1100-talets mitt och kyrkan är en av Östergötlands märkligaste medeltida kyrkor.

Heda kyrkogård

Gå en rundtur och läs mer om kyrkogården nedan

Alvastra kloster

År 1143 kom en skara munkar och lekbröder till Alvastra och byggde ett kloster på kunglig mark vid foten av Omberg. Alvastra kloster invigde år 1185