Foto: Joakim Carlström /Ikon

Behöver du någon att tala med?

Alla kan vi hamna i lägen då livets känns tufft och man är ledsen, orolig eller rädd. Läs mer om samtal och själavård hos Svenska kyrkan i Folkungabygdens pastorat

När livet är tufft kan det göra skillnad att få samtala med någon som tar sig tid att lyssna på hur man har det, och vad man tänker och känner. I kyrkan kallar vi sådana samtal för själavårdssamtal. Du behöver inte vara troende för att gå i själavård. För präster och diakoner är tron på Gud självklar. Men du behöver inte prata om Gud, läsa bibeln eller be när du talar med en präst eller diakon.

Du kan få träffa en präst eller diakon för samtal, men också få stöd på internet eller via telefon.

SAMTALSSTÖD I FOLKUNGABYGDENS PASTORAT

Du kan komma i kontakt med prästerna och diakonerna via
pastorsexpedition  0142-55 200.
Längre ner hittar du kontaktuppgifter till alla präster och diakoner

Du kan också ringa kyrkans SOS eller jourhavande präst

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt. Du kan alltid vara anonym

En kvinna sitter på en sjuksäng och ber en bön.

Kyrkans SOS

Kyrkans SOS är en fristående ideell organisation som erbjuder kris- och samtalsjour. Du kan ringa SOS-telefonen eller skriva till SOS-brevlåda. Du får vara anonym.

Personal i pastoratet