Drop in-dop & drop in-vigsel

Barn, ungdom eller vuxen, alla är välkomna! Ibland blir sådant man funderat på och kanske till och med längtat efter inte av. Tid och ekonomi ska inte vara ett hinder för dop eller vigsel. Kom som du är. Enkelt men fint!

Vi har kyrka, präster och musiker som väntar på dig! Allt är kostnadsfritt. Kom uppklädda eller i vardagskläder, ensamma eller med sällskap. Om den som döps är under 18 år behöver du uppge barnets personnummer och ha samtycke från samtliga vårdnadshavare. Kom ihåg att ta med ID-handling för vårdnadshavarna. Vi bjuder på tårta och kaffe i anslutning till dopet/vigseln. Ingen anmälan, det är bara att dyka upp!

När: 4 maj 10.00-15.00
Plats: Söderledskyrkan, Lingvägen 149

Så här går det till

• Du/ni kommer till kyrkan när du/ni vill mellan drop in-tiden för registrering
  •  Strax innan dopet/vigseln har ni ett kort samtal med en präst där ni tillsammans går igenom allt som ska hända i dop/vigsel-akten
  • Dopet/vigseln sker!
  • Efteråt bjuder vi på kaffe och tårta

CHECKLISTA INFÖR VIGSELN

• Giltiga legitimationer
  • Giltig hindersprövning (2 papper). Ansök om hindersprövning från Skatteverket. Kom ihåg att vara ute i god tid. När hindersprövningen är klar får ni ett intyg om hindersprövning och ett vigselintyg av Skatteverket. Dessa ska ni lämna till vigselförrättaren (prästen).
  • En av er måste vara medlem i Svenska kyrkan

BRA ATT VETA OM DOPET

• Det går bra att döpa sig i vilka kläder som helst. Kom som du är! Vi lånar gärna ut dopklänning eller dopdräkt för den som vill låna.
  • Vid dop av barn under 18 år måste alla vårdnadshavare ge sitt medgivande, samt ha med sig legitimation. Om du kommer ensam med ditt barn, och ni är två vårdnadshavare, måste även den andre skriftligt intyga sitt godkännande att dopet sker.

Kontakt

Välkommen att ringa bokningen på 08-683 63 00 eller mejla farsta.bokning@svenskakyrkan.se om du har ytterligare frågor eller funderingar.