Foto: Johanna Norin

Volontär i Bromma församling

Vill du göra skillnad för dig själv och andra? Välkommen som volontär!

Vad kan du göra?

Idag sitter många isolerade i sina hem och upplever därför en stor ensamhet – där kan du göra en stor insats! Ensamheten kan till exempel lätta genom ett telefonsamtal. Som volontär i Bromma församling kan du ställa upp genom att ringa en gång per dag till någon som vill ha lite sällskap men inte har möjlighet att lämna hemmet.

Fikavärdar

Just nu söker vi personer som vill hjälpa till med fikaserveringen i samband med högmässan i Bromma kyrka på söndagar. Vår husmor har redan förberett fikabröd så det handlar om att koka kaffe och duka fram fika åt gudstjänstfirarna.

Vill du hjälpa till? Fyll i intresseanmälan längst ner på sidan.

Som volontär i Bromma församling kan du göra skillnad både för dig själv och för andra. Att vara volontär innebär att du med din tid och kunskap bidrar till att saker och ting blir bättre i ditt närsamhälle. Att vara volontär innebär också att engagera sig utan lön, men utbytet kan istället bli vänner, erfarenheter och personlig utveckling.

Tänk igenom vad du är intresserad av och vilka kunskaper du kan dela med dig av. Vad vill du få ut av att vara volontär och vad kan du hjälpa andra med? Du bestämmer själv hur mycket och hur ofta du vill engagera dig, om du vill göra en engångsinsats eller om du vill ge flera timmar i månaden.

När du gör en intresseanmälan för att bli volontär kommer någon av våra diakoner att kontakta dig för att lära känna dig lite bättre. Du förbinder dig inte till någonting förrän ni kommit överens om uppdraget tillsammans.

Det här får du:

• Göra en meningsfull insats
  • Introduktionskurs för volontärer
  • Gemenskap
  • Kontaktperson som stöttar
  • Möjlighet till egen utveckling
  • Delta i utflykter och studiebesök
  • Handledning
  • Inspirationsdagar
  • Olycksfallsförsäkring under dina volontäruppdrag
  • Jullunch tillsammans med de andra volontärerna

Det här ger du:

• En meningsfull insats
  • Din tid och kompetens
  • Ditt engagemang
  • Din personlighet och närvaro
  • Din lojalitet

Exempel på volontäruppgifter:

• Administrativ hjälp till kansliet
  • Affischering
  • Besöka personer som önskar få besök
  • Dela ut ljus eller kaffe vid tunnelbanan
  • Delta i jul- och påskspel
  • Ekonomiskt eller juridiskt stöd
  • Ekumeniskt arbete
  • Gudstjänstvärd
  • Guida besökare
  • Kaffevärd
  • Konsertvärd
  • Kyrkvakt
  • Medhjälpare vid andakter på äldreboenden
  • Medhjälpare vid sommarcaféet
  • Medhjälpare vid öppenverksamheten
  • Stödja vårt insamlingsarbete

Ungdomsledare

Du som nyligen konfirmerats har nu möjlighet att gå ledarutbildningen. Som ung ledare deltar du under hela konfirmandåret och fungerar som stöd för nya konfirmander.

Här kan du läsa mer om ledarutbildningen och hur du gör om du vill gå den.

Intresseanmälan för att bli volontär

Vill du bli volontär i Bromma församling? Här kan du göra en intresseanmälan. När du fyllt i formuläret och skickat in det kommer någon av våra volontärsamordnare att kontakta dig för att lära känna dig lite bättre. Du förbinder dig inte för någonting förrän ni kommit överens om uppdraget tillsammans.