Foto: Illustratör: Gunnel Moheim

Tid för fest - det vankas semlor och hjärtan!

Visst går tiden ibland så fort så man knappt hinner blinka.

Det blev ju nyss 2021. Tack och lov, tänker nog många. Ibland vill vi att tiden ska gå fort och ibland vill vi att den aldrig ska ta slut.
Just nu vill jag lyfta fram ett par ”guldstunder” att ta vara på och stanna upp vid. När vi plockat ner våra ljusstakar och julstjärnor känns det ju lite mörkt i hus och lya.

Då kommer kyndelsmässodagen väldigt lämpligt och bara ropar ut; tänd ljus, tänd ljus, känn ljusets kraft som besegrar mörkret!

Fastlagssöndagen Foto: Illustratör: Gunnel Moheim

I kyrkorna tänder vi mängder av stearinljus, så kom gärna till Öppen kyrka och sätt dig och njut eller tänd ljus hemma och se på den trösterika lågan.
Du kan också ta med ett ljus och få det välsignat i kyrkan.

Ibland går tiden så fort så jag märker att jag försummat mina vänner. Då är alla hjärtans dag ett utmärkt tillfälle att slå en signal eller skicka en vänskaplig hälsning ”Hej kära vän, du är i mina tankar just denna dag ”.
Och vill man träffas över en semla, så är det ju dags nu. Ta er tid att njuta tillsammans av denna härliga tradition, det funkar säkert även över nätet! Har du tid så gör en egen semla, och varför inte skriva något personligt på locket med karamellfärg.

Lotta Damm

Här kan läsa mer om kyrkoåret