Foto: Illustratör: Gunnel Moheim

Hur bevarar vi vår mänsklighet?

Ibland refererar jag till Stefan Einhorn, läkaren och författaren som skriver så fint om stora ord som godhet, empati och barmhärtighet. Vad innebär det?

Att gå in till en lidande patient och sätta sig vid sängkanten hos den, fast arbetspasset egentligen är slut och man vill gå hem. Ett litet men gott exempel. Stefan är övertygad om att godhet, omtanke och altruism (att ge utan att vänta något tillbaka) är de faktorer som kommer att avgöra mänsklighetens framtid och han fortsätter därför att ge ut böcker och föreläsa med utgångspunkt i detta.

Just idag, i denna tid, kan vi alla se det med våra egna ögon. Allt står fram som i relief. Politiskt pågår ett spel med människor, natur och resurser som spelpjäser. Det har till och med gått så långt som till krig i vår del av världen där man försökt göra allt för att gardera sig mot detta, med demokrati, handelsutbyten, forskningssamarbeten, idrottsförbrödring, kulturgemenskap – ja allt som ska binda ihop oss som människor och garantera att vi får leva i fred. Fred. Och nu är spegeln krossad och vi försöker få ihop bitarna.

Kanske är vi trötta nu. På oron och allt lidande. Vi kan inte blunda, får inte göra det, men vi måste också vila. Annars orkar vi inte vara goda, omtänksamma och altruistiska. Jesus stod mitt i detta, med mängder av trasiga och vilsna människor, ofria och förtryckta, och även han var tvungen att gå åt sidan, be till sin Fader, och fråga; vad gör jag nu? Ge mig vägledning. Lys upp min väg. Ske din vilja, inte min. Att få lägga de svåra och ibland olösliga frågorna i Guds händer var nödvändigt. Och att lita på att vägen ska bära. Vägen mot läkedom, rättfärdighet och frid. Och han kunde säga till människorna runt omkring sig: Min frid ger jag er, känn ingen oro och tappa inte modet!

Foto: Illustratör: Gunnel Moheim

Det finns ett hoppets starka ljus i de kolonner av godhet, omtanke och altruism som nu ringlar mot Ukraina och i alla de böner som ropas från hjärtan i hela världen. Låt dem omfatta alla människor som lider i detta nu. Då kan kolonnerna av vapen och upprustning utmanas och bli så små och svaga som de förtjänar att vara. Led våra fötter in på fredens väg. I Jesu namn. Amen.

”Rättfärdighetens sol ska gå upp, och dess vingar ska ge läkedom.” (Malaki 4:2)

Lästips: 2022 års fastebok ”Att bevara vår mänsklighet” i Ärkebiskopens fasteserie.
Finns på Åtvids församlingsgård, 140 kr, eller sätt dig och läs i ett låneex.

Lotta Damm

Här kan du läsa mer om kyrkoåret