Foto: Royne Mercurio

Allhelgona i Linköping

Allhelgonatid i Linköpings domkyrkopastorat

Här hittar du allt om allhelgonahelgen på Centrala griftegårdarna, Lilla Aska och Landeryds kyrkogård, samt minnesgudstjänster och konserter i våra församlingar i Berga, Domkyrko, Gottfridsberg, Johannelund, Landeryd, Ryd, Skäggetorp, S:t Lars och Tannefors. Välkommen!

Allhelgonahelgen i Kärna församling

Här hittar du information om minnesgudstjänster och öppettider i Kärna, Kaga och Ledbergs kyrka.

Ljuslyktor och röd ljung lyser upp en grav i höstmörkret.

Allhelgonahelgen i Slaka-Nykil

Här finns det du behöver veta inför allhelgonahelgen i Slaka-Nykils pastorat.

Vem minns du?

Minnen kan vara starka som doften, som rösten eller som skrattet hos någon du älskar. Under allhelgonahelgen påminns vi om döden och ger liv åt våra minnen. Dela ditt minne under #vemminnsdu

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Sorgen är en del av livet

Vad är sorg? Vilken funktion fyller sorgen? Går den över? Finns det bra och dåliga sätt att sörja? Behöver vi en begravningsceremoni? Vi träffar prästen Karin Larsdotter och pratar om sorg.

Den glada sorgegruppen

– Vi brukar kalla oss den glada sorge-gruppen eftersom vi hållit på så länge nu. Sorgen är inte längre i fokus när vi träffas, berättar Martta som står i köket och plockar fram kaffebröd när jag kommer in i S:t Hans kyrka i Ekholmen.

Saknaden efter pappa

– För mig finns ju inte pappa här, berättar Sussie när jag träffar henne och systern Helena ute på griftegården i Lilla Aska. Hon har med sig en bukett blommor från trädgården som systrarna sätter ner i grusrabatten i askgravlunden.