Väggmålning i församlingshemmet

Det är Yngsjökonstnären Ulf Johan Härd som har målat en av väggmålningarna på entréplanet i en av församlingshemmets korridorer. Målningen heter "Sju pelare".

I den här korridoren passerar en hel del barn och ungdomar under terminerna och han har valt att måla i ljusa, klara akrylfärger.

Himmel och hav, djur och natur finns med, liksom samspelet mellan människa och miljö. Kyrktornet i Åhus kan anas och Jesus med en skateboard och röda gympadojjor är bland annat det som överraskar betraktaren.

- Jag försöker förmedla en bild av det som kyrkan jobbar med, både det som är trevligt och det som är svårt i livet, säger han.

Det är ett modernt, figurativt konstverk som växer fram på väggen. Det blir 3,20 meter långt och över en meter högt.

Konstnären, som är känd för sina målningar av figurer och historier samt landskapsmotiv, har jobbat utifrån en ursprunglig idé men har låtit bilden växa till efter hand.

Den här gången har han målat för att stämma till eftertanke.

Fakta: Ulf Johan Härd

Målare, tecknare samt skulptör.

Han är född 1958.

Bor i Yngsjö.

Arbetar med olja, akryl, gouache, teckning och träskulptur.

Han försöker i sina motiv spegla det som är lite annorlunda i samspelet mellan människor samt mellan människa och miljö.

Foto: Karin Hallengren
Åhus historia på väggen i församlingshemmets entré. Konstnär: Ulf Johan Härd. Foto: Karin Hallengren