Dopträd på väggen i församlingshemmet

Konstnär Ulf Johan Härd målar sitt dopträd på väggen i Församlingshemmet.

Nya dopträdet i församlingshemmet.
Foto: Karin Hallengren

Yngsjökonstnären Ulf Johan Härd har fortsatt varit kreativ inne i församlingshemmet. Han har även gjort en väggmålning som ett träd, närmare bestämt ett dopträd.

Trädet är placerat i ett hörn i en av korridorerna. Hörnan bidrog till vinkeln på trädet.

- Det blev en både kul och annorlunda stil på trädet, säger konstnären, som har gjort trädet ekaktigt både till form och färg.

Nu sträcker sig trädet från golv till tak och utöver dörrarna på både vänster och höger sida. Det är täckt med ett lager fernissa, en skyddande yta över hela konstverket.

-För trädet ska användas, berättar Ulf Johan Härd. Här sätter församlingen upp "löv" av papper, med namn på de barn som döpts i församlingen.

Löven bär namn och datum på de döpta barnen.
Foto: Karin Hallengren

Ulf Johan Härd har redan gjort en väggmålning i Åhus församlingshem, men har också vanan inne sedan tidigare.

-Under mina konstnärsår i Frankrike gjorde jag både vägg- och takmålningar, berättar han.

Men det här är hans första dopträd.

Nu används trädet och fylls efterhand med nya löv.