Tillsammans samlade vi in 46,4 miljoner – rekordår för Julinsamlingen

Tillsammans nådde vi ett nytt rekord för Julinsamlingen med ett fantastiskt resultat på 46,4 miljoner kronor till Act Svenska kyrkans livsavgörande insatser. Stort tack för allt engagemang i årets julinsamling!

Tillsammans nådde vi ett nytt rekord för Julinsamlingen med det fantastiskt resultat på 46,4 miljoner kronor till Act Svenska kyrkans livsavgörande insatser. Stort tack för allt engagemang i årets julinsamling!

- Tillsammans med stift och församlingar och har vi samlat in 46,4 miljoner till livsavgörande insatser. Genom julbasarer, diktförsäljning, solbad i minus två grader, prästostförsäljning, vinterbad, gudstjänster och mässor med musik, lotterier, pysselverkstad, julkonserter och många andra initiativ. Generösa gåvor från privatpersoner och ett starkt engagemang runt om i landet gör att vi tillsammans kan bryta skadliga traditioner och ge hopp till tusentals flickor runt om i världen, säger Eva Pérez Järnil, insamlingschef för Act Svenska kyrkan.

Julinsamlingen ”Bryt en tradition” lyfte fram traditioner som skadar flickor som könsstympning, tvångsäktenskap och våld. Religiösa företrädare har en viktig roll i att ifrågasätta normer och värderingar som leder till könsrelaterade övergrepp. Som kyrklig biståndsaktör gör Act Svenska kyrkan stor skillnad genom sina insatser tillsammans med lokala partner runtom i världen.

Act Svenska kyrkan stödjer humanitära insatser och projekt över hela världen för att stärka flickor och kvinnors rätt till god hälsa, värdighet och makt över sitt eget liv. Julinsamlingen pågick från Första advent till Trettondagen.

Här har vi samlat några av alla de lokala event som delats i sociala medier. Sammantaget kan vi alla vara jättenöjda och stolta över kampanjresultatet. ​Dela gärna resultatet i sociala medier.

Tillsammans gör vi skillnad!

/Julinsamlingens kampanjledning, Act Svenska kyrkan ​