En stor lokal med hjälparbetare och förnödenheter
Foto: HIA/Act-alliansen

Förberedelser inför vintern i Ukraina

Act Svenska kyrkan har genom partner nått nästan 200 000 människor i Ukraina och Ungern med livräddande stöd, och i Polen har nära 70 000 personer stöttats ekonomiskt. För den kommande vintern står vi nu redo med nya specialinsatser.

Ända sedan kriget utbröt i Ukraina har Act Svenska kyrkan agerat för att stötta människor på flykt undan striderna. I Ukraina och Ungern har 191 423 människor genom vår partner på plats fått tillgång till livsmedel, hygienartiklar och andra nödvändigheter.

I Polen har sex mottagningscenter byggts för människor på flykt, något vi rapporterat om tidigare. I mottagningscentren erbjuds sociala aktiviteter, yogaklasser och språkundervisning på polska liksom på engelska. Insatserna har också bidragit till att ge 1279 personer olika former av psykologiskt stöd samtidigt som 4915 barn erhållit sådant de behövt. 68 499 människor har fått ekonomiskt stöd, varav 3688 är personer med funktionsnedsättningar.

Åtgärder för att möta vintern

I Ukraina är behoven stora inför vintern, liksom i de grannländer som tagit emot många människor på flykt. På plats pågår arbetet för att ordna skyddsanläggningar för 300 hushåll och 500 hushåll ska få tillgång till olika föremål för att klara kylan. Elektricitet är en bristvara och generatorer köps in för att möta elbehoven.

- Jag föddes i ett krig och blev gammal i ett annat, säger den äldre kvinnan Halina vars hem blev skadat i strider. Hennes enda önskan är att få uppleva slutet på kriget.

Barn måste få vara barn

Många ukrainare är på flykt inom landet och i Lviv och Charkiv ska 1000 personer få tillgång till ekonomiskt stöd. Psykosocialt stöd når många människor och barns behov av säkra platser att leka är viktiga, för att barn ska kunna vara barn och få utrymme till lek i de svåra tider de är med om.

Mat och materiella varor köps in och våra lokala partner är ständigt flexibla för att möta nya behov som uppstår hos befolkningen.

Vi vädjar om fortsatta gåvor till våra katastrofinsatser. Din gåva används där den behövs mest, och den gör skillnad.