En flicka målar med vattenfärg
Foto: Else Berglund

Människor på flykt stöttar varandra

Nyhet Publicerad Ändrad

Act Svenska kyrkan möjliggör att människor på flykt undan kriget i Ukraina får arbete med att underlätta vardagen för andra flyktingar, och hundratusentals människor har nåtts av våra insatser. Vår humanitära chef Else Berglund berättar.

Över sju miljoner människor har nu flytt från det krigsdrabbade Ukraina, och ungefär lika många är på flykt inom landet. Båda grupper har snabbt kunnat få stöd till en drägligare tillvaro tack vare att våra partnerorganisationer inom ACT-alliansen fanns på plats redan innan kriget bröt ut. Sedan dess har ytterligare kapacitet byggts upp både inne i Ukraina och i angränsande länder. Med bland annat församlingars och privatpersoners stöd har vi därmed snabbt kunnat samla in pengar och mobilisera humanitära insatser.

- Vi besökte nyligen Polen. Det är det land som tagit emot absolut flest flyktingar från Ukraina. Där jobbar vi med Lutherska Världsförbundet och nu finns sex mottagningscenter på plats från norr till söder i landet.

Människor på flykt inkluderas i hjälparbetet

I mottagningscentren i Polen kan de som flytt få tillgång till ekonomiskt stöd vilket kan gå till det människorna själva bedömer som mest behövligt. Det kan vara mat, hyra, kläder eller annat. Barn får också möjlighet att träffas och leka. De allra flesta av de som jobbar i mottagningscentren är själva ukrainare vilket ger både jobb och en underlättad språksituation.

Bild på Else Berglund
Else Berglund, humanitär chef på Act Svenska kyrkan. Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

- Vi följer förstås noga upp huruvida dessa människor mäktar med att jobba med andra drabbade men vi ser också att man själv ofta mår bättre av att få känna att man är inkluderad i hjälparbetet och kan stötta andra. Det kan bli en del av helandet efter svåra upplevelser, säger Else.

Insatser inne i Ukraina

Lidandet är stort innanför Ukrainas gränser men genom vår partner Hungarian Interchurch Aid, som till 75 procent arbetar inne i Ukraina, och resten i Ungern, har vi kunnat stötta ukrainare i båda dessa länder också. Matpaket, hygienkit och livsviktiga mediciner har delats ut. Tillfälliga skyddsboenden står på plats för de mest behövande.

I Ukraina liksom i grannländerna siktar Act Svenska kyrkan på att i ännu högre grad än tidigare kunna jobba psykosocialt med barn, ungdomar, människor med funktionsnedsättning och äldre.

- I stället för att jobba med individuell psykoterapi så jobbar vi med självhjälpsgrupper för bara det att man får träffas och utbyta erfarenheter och stöd har visat sig resultera i att man mår mycket bättre, säger Else.

Insatserna har på det stora hela varit väl samordnade och effektiva. Genom ACT-alliansen och tack vare det stora engagemanget från privata givare, församlingar och stift har vi hittills kunnat nå 800 000 människor.

Men behoven är fortsatt enorma. Din gåva används där den behövs som mest, och den gör skillnad.