Bild på en kvinna i ljusblå tröja som tittar i ögonen på en flicka som står till vänster om henne på bilden. Flickan har ett vitt matchställ på sig och håller i en fotboll under ena armen. De båda håller om varandra med en varsin arm.
Foto: Josefin Casteryd/Ikon

Act Svenska kyrkans fem fokusområden

Försörjning, klimaträttvisa, jämställdhet, demokrati, teologisk utbildning och katastrofinsatser. Det är några exempel på vad Act Svenska kyrkan arbetar för tillsammans med samarbetskyrkor, organisationer och tusentals frivilliga runt om i världen.

Nu gör vi det tydligare vad din gåva går till och hur vi arbetar genom våra fem fokusområden:

Inom varje fokusområde finns exempel på olika projekt och insatser. Sammanlagt arbetar Act Svenska kyrkan med över 300 projekt i ett 40-tal länder. Läs mer under respektive fokusområde om arbetet för alla människors rätt till ett värdigt liv.

Öronmärkning av gåvor

För att gåvorna ska göra störst skillnad och för att hålla administrationskostnaderna så låga som möjligt, är det önskvärt att gåvor kan användas till hela verksamheten. Gåvor som inte är öronmärkta kan användas där de bäst behövs.

Den som ändå önskar öronmärka sin gåva kan öronmärka till något av de fem fokusområdena. Möjligheten att öronmärka till ett specifikt insamlingsprojekt kommer att tas bort. En av anledningarna till förändringen är att de tidigare insamlingsprojekten endast är ett 30-tal av Act Svenska kyrkans cirka 300 projekt. Med öronmärkning till fokusområden kan nu fler projekt få del av pengarna.

Tillsammans kämpar vi för alla människors rätt till ett värdigt liv!

Tre kvinnor håller i varsin get.

Stöd ett fokusområde

Tillsammans arbetar vi för alla människors rätt till ett värdigt liv. Din gåva till Act Svenska kyrkan används där den behövs bäst just nu. Du kan också välja att rikta din gåva till ett specifikt fokusområde, det som ligger dig närmast om hjärtat.

Två kvinnor som pratar med varandra.

Det här gör vi

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.