42 miljoner till Julinsamlingen

Act Svenska kyrkans julinsamling 2023 ”Bryt en tradition” samlade in 42 165 000 kronor. Pengarna går oavkortat till Act Svenska kyrkans arbete för människor som lever i utsatthet runt om i världen. Tack till alla er som gjort det möjligt!

Tvångsäktenskap, könsstympning och andra övergrepp krossar drömmar och slår sönder liv - varje dag. Act Svenska kyrkans julinsamling lyfter vikten av att bryta skadliga sedvänjor och traditioner. Varje människa har rätt att bestämma över sin kropp och sitt liv.

– Som kyrka har vi unika möjligheter att vara med och skapa förändring. Det fantastiska är att vårt engagemang här i Sverige gör skillnad på platser långt bort i världen, som vi kan nå genom våra kyrkliga nätverk, säger Susanna Olivin, projektledare för kampanjen på Act Svenska kyrkan.

Tillsammans med systerkyrkor och samarbetsorganisationer arbetar Act Svenska kyrkan med katastrofinsatser för människor som drabbas av krig, konflikter och naturkatastrofer såväl som  långsiktigt arbete för att skapa hållbar förändring. Arbetet är beroende av gåvor, där månadsgivarnas och församlingarnas engagemang är avgörande.

Fint resultat trots cyberangrepp

Under kampanjperioden utsattes hela Svenska kyrkan för ett cyberangrepp som påverkade webbplatser, gåvoformulär, annonsverktyg, adresslistor och andra viktiga kanaler. Trots detta har det varit möjligt att uppnå ett fint insamlingsresultat, där församlingarnas engagemang har varit en nyckel till framgång.

– Insamlingen som skett ute i församlingarna är så inspirerande! Det har varit försäljningar, konserter, rimstugor och kollekttal som berört människor på djupet. Det är tydligt att vi tillsammans kan göra skillnad och att vi som kyrka är en kraft att räkna med, avslutar Susanna Olivin.

Läs mer om Julinsamlingen.