Leende Desmond Tutu i lila skjorta, med armarna i kors.
Foto: Mikael Ringlander
Se och samtala i församlingen

A Tree has Fallen

En film om Desmond Tutu och hans livslånga kamp mot förtryck och rasism. Men också hans insatser för försoning, fred och rättvisa.

Den världsberömda fredspristagaren, ärkebiskop Desmond Tutu avled den 26 december 2021, 90 år gammal. Marika Griehsels nya dokumentär "A Tree has Fallen - remembering Archbishop Desmond Tutu" är en film om hans livslånga kamp mot förtryck och rasism, om tro, rättfärdighet, försoning, vänskap och humor.

I unika och personliga intervjuer möter vi några av hans närmaste, som dottern Mpho Tutu van Furth, hans "högra hand" John Allen och hans läkare, svenska Ingrid le Roux. De minns Desmond Tutu och hans enorma insats för fred, frihet, demokrati och allas lika värde i Sydafrika och i världen.

Dokumentären innehåller även utdrag ur Marika Griehsels intervjuer med Desmond Tutu.

Filmmusiken är specialskriven av den sydafrikanska musikern Concord Nkabinde, som i sitt skapande djupt inspirerats av Desmond Tutus ord och gärning.

Bjud in till informationsträff om filmen

Filmen är fri att använda inom Svenska kyrkan. Det är också möjligt att kontakta Marika Griehsel för medverkan i till exempel en församlingskväll om filmen. Hon nås enklast på marika@afrikaselect.se eller mobil 073 960 14 00.

Marika Griehsel var SVT:s korrespondent i Afrika mellan 1990 – 2005. Hon och hennes partner, filmfotograf och producent Simon Stanford har erhållit en rad utmärkelser för deras omfattande och banbrytande rapportering från den afrikanska kontinenten.

Filmfakta

Produktionsteam:

• Marika Griehsel, regi och producent
  • Michael Jaspan och Simon Stanford, filmfoto
  • Michael Jaspan, klippning
  • Concord Nkabinde, musik och ljudmix
Två kvinnor som pratar med varandra.

Det här gör vi

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.

Ge en gåva för världen

Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv.

Bli månadsgivare i dag